Friday, May 27, 2016

Dynasties

Aduh lega... Satu keja siap.. Aku mohon Allah beri aku ilham untuk siapkan kerja-kerja lain...

Merujuk kepada perkara di atas...Hahaha.. Aku sungguh selalu kompius...

Kompius antara both dynasties yang pernah ruled China..

YUAN = Mongol

QING = Manchu

So inilah dia dua NON-HAN or NON-Chinese people yang pernah ruled China. Ada few lagi.. Jap aku senaraikan.. ceduk je info from Wikipedia.. bagus menda alah tu. Tapi aku kena ada notes sendiri, barulah sentiasa ingat. Lagi dua ialah:

LIAO - Orang Khitan - Mongol related people

JIN - Jurchen - Manchu related people

Mereka empat dipanggil CONQUEST DYNASTY.. Hmm menarik kan? Cemana the minority boleh kuasai majority?

The best part majority itu adalah orang Han or orang Cina yang hebat dalam segenap segi.. Hehehe.. Orang Melayu kena belajau dengan orang Mongol kalu begitu.. Tuntutlah ilmu walau sampai ke Ulan Baatar.

Makin study pasal sejarah China.. makin best.. BTW southern Chinese memang golongan pekerja yang salur kekayaan ke utara... dari dulu lagi camtu..

Ini bukan blog perkauman.. sekadar dok cerita je.. sebab kat Mesia sibuk sangat persaingan mesti dalam aspek perkauman.. Oklah.. nak semayang Maghrib.





No comments:

Post a Comment