Saturday, May 14, 2016

Aquaduct

Tu picture paip air zaman Rome.... member aku gi jalan ke Belanda pastu jalan ke France semua... tu yang dia amek pic aquaduct. According to him, that is the last remaining roman aquaduct... may be in France kot.

Tadi ada part of the book yang for me very stimulating. Ini citer pasal mercenery armies. Empires and kingdoms zaman dulu memang perkara biasa upah askar upahan. Selalunya diorang ni amek nomadic tribes. Byzantine kalau kat eastern frontier and southern shore of Mediterranean suka upah the Arabs.. kalau northern alps suka upah Germanic tribes.

Caliphate plak suka upah Turkic slaves. China plak suka upah Turko-Mongol armies. The best past seringkali yang diupah itu makin kuat.. and boleh takeover the empire. Best gila buku ini.
Another part... even aku pun sudah berpendirian begitu agak lama.. tapi Huntington buat ia nampak beza.

Pada aku Islam is a part of the WEST. Tapi dalam kerangka yang lebih besar. Bukan kerangka biasa Roman Empire tu.

Sebab Western punya civilization mula kat Mesopotamia.. pastu baru ler era Hellenistic. Pastu Islam banyak dipengaruhi by Greek culture... Morris pun categorizekan Persian empire sebagai western..

Lagipun dari sudut agama.. tiga-tiga agama tu asal usul dari Asia Barat... so kenapa leh ada Judeo-Christianity tapi takleh dirangkaikan sekali Islam?

Lagi satu, Muslim nyeblah Byzantine masa conflict Byzantine-Persian. So, Islam ini lebih cenderung ke dalam Barat banding Timur.. Pada aku tu sebab le Sadiq Khan leh jadik Mayor London. Lagi satu aku caya sangat Islam and democracy memang compatible.. in sync.

No comments:

Post a Comment