Saturday, May 14, 2016

JKR

Tadi berjaya bawak Emak jalan-jalan hirup udara petang.. dari lepas Asar tadi sampai kul 7 lebih sikit sampai umah. Emak nampak happy... Beliau tengok-tengok umah member kiri kanan jalan. Tadi bawak beliau lalu Masjid Baru, Nyalas, pastu masuk Mantai,then masuk Air Kuning pastu gi Batang Melaka then masuk Kuala Sungga, Air Pasir, pastu ke Selandar. Beli popiah kat Selandar then balik ikut jalan petempatan semula Orang Asal asal Gapam. Haha.

Emak merungut.. beliau cakap kiri kanan jalan sekarang tak well-maintained... beliau bandingkan zaman-zaman dulu... dulu selalu nampak kelibat Keling Penyabit... sekarang mana ada lagi. Pastu beliau cakap inilah JKR.. JANGAN KERJA RAJIN... yeah.. aku hampir lupa akronim tu.. memang zaman kecik masa transisi kepada privatisation.. memang selalu orang label JKR dengan akronim tu....

Cuma satu.. pada aku la.. masa zaman pre-privatisation jalan raya lagi rata.. I mean jalan persekutuan dan negeri.. i dont talk abt lebuh raya.. masa tu PLUS pun tgh bina.. aku rasa PLUS pun lom ada as an entity kot.. still LLM yang tanggungjawab semua.. arrggghh entah.. aku pakai agak je.. kena cek.
Lps je swasta.. aduh teruk gila jalan raya.. especially bab2 tampal lubang... sekarang ok banyak gak... jalan raya terlalu buruk masa hujung 80-an bawak ke 5 tahun after 2000.. masa 90s kalau tak silap memang peak jalan raya buruk.

Sebut pasal akronim.. era tu muncul KBSR... haha.. aku adalah batch pertama.. Darjah Satu 1983. Pastu bila naik tahap dua.. maksudnya dari Darjah 4-6 kena belajar Alam & Manusia. Aku rasa meradang gila.. ajar jelah geography. Apalah masalah.. then ajar je Sains.. paling bengang.. Alam & Manusia tak masuk UPSR.. pada aku UPSR tu bodoh gila.   Apa taknya pembahagiannya adalah Math English Kefahaman Penulisan.... dengan tah hapa satu lagi.. aku dapat 4A 1B... B aku penulisan... see.. org yg B penulisan le yg rajin menulis sekarang.

Ohya KBSR cikgu-cikgu waktu termasuk Emak dan Ayah gelarnya sebagai KERJA BERAT SAMPAI REBAH. Pastu KBSM is KERJA BERAT SAMPAI MATI. Bawah tu yang 1st pic Emak.. then yang satu tu pic pekan Batang Melaka.

No comments:

Post a Comment