Wednesday, May 11, 2016

Bharatiya

Bharatiya Janata Party. Ha itu parti kanan.. lebih kurang macam BN le kot.. mungkin gak lagi kanan..


Tanak citer ideologi.. kang macam-macam orang nye interpretations. Bosan kot. Kita discuss academically pun karang ada je yang emosi. Takpe ler. Nak wat cemana.



Aku nak cerita tentang pertambahan negeri dalam Republic of India. Nak jelaskan ye.. India ni macam Mesia, macam US.. comprised of negeri-negeri.. practice FEDERALISM kalau kat Mesia negeri jumlahnya begitu je.. tak bertambah-tambah.. yang bertambah nya ialah jumlah Federal Territory.  Tapi kat India.. jumlah negeri makin bertambah.



Aku tak sedar sangat.. sedar-sedar tapi tak amek pot sangat sampai le tadi aku dok bukak Google Earth pastu nengok le kat India... Lepas je the break-up.. betul ke aku pilih term tu. Betul kot.. Salah. Aku google.. the correct term is THE PARTITION OF INDIA 1947 or The Partition of British Indian Empire 1947.



Negeri yang alami partition of course le PUNJAB and BENGAL. Ini demi nak mewujudkan dua entiti politik -  UNION OF INDIA and DOMINION OF PAKISTAN.. Pastu diorang tukar nama.



Tanak citer pasa tu moh kite cerita pasal the GROWTH of STATE in India. Negeri baru yang aku jumpa.. Ni kira compare atlas 1990 nye masa aku sekolah Menengah dengan sekang.. dari utara.



1 Chandigargh (rasa dari zaman dulu dah ada kot.. kena cek ni.. tapi malas sekarang)



2 Uttarakhand (pecah dari Uttar Pradesh... dulu kira the Himalaya region of Uttar Pradesh... Uttar Pradesh ni the most populous state kat India.. tapi fakta dedulu.. sekarang aku tak sure).



3 Jharkhand (pecah dari Bihar.. kira southern part of Bihar dulu.. mountainous region)  



4 Chattisgargh (pecah dari Madhya Pradesh.. eastern part.. pun bergunung macam Jharkhand.. memang neighbouring pun)



5 Telangana (sebenaunya sebab jumpa this state le aku terus beriya tulis entry ini... Betul terkejut.. nama dia pun menarik. The best part Hyderabad (dalam Hyderabad ada section nama Secunderabad... best gila nama... dalam pada nak nama yang 'local' or sound 'Hindu' still ada nama macam omputih) berada dalam Telangana. No more apart of Andhra Pradesh. So, Andhra Pradesh macam dah hilang prestige la kot sebab takde Hyderabad.



So, 5 ni jelah.. Sebab prior to these 5 (mungkin gak 4 sebab Chandigargh tu macam dari mula dah memang jadik state kecik.. kena cek). Sebelum tu ASSAM sendiri sudah dipecah 7. Tapi kalau tak silap aku bukan kerja BJP.. Tu masa Congress Party kot.



Another penemuan yang menarik lagi ialah sekarang ini rupanya BANGALORE sudah jadi BENGALURU, pastu MYSORE sudah jadi MYSURU.



Yang aku tau sejak dedulu....



BOMBAY - MUMBAI, MADRAS - CHENNAI, PONDICHERRY - PUDUCHERRY, COCHIN - KOCHI.. 



Sebab aku tak amek peduli sangat.. dulu yang aku ingat BJP yang berkait rapat dengan RSS (Rashtriya Swayamsevak Sangh) ni dia kuasai few states je.. sampai le tuhari aku baca rupanya BJP dah kuasai New Delhi...



Aku tak dulik sangat politik India.. 



Apapun kegemaran BJP tukar nama bandau and creating new states ni sangat menarik.. Cuma satu bila nak tukar "NEW" DELHI tu?

No comments:

Post a Comment