Monday, May 23, 2016

Muckraking

Aku baru temui this particular term.. MUCKRAKING JOURNALISM. Hari ini baru aku tercheck Wikileaks after years being reluctant nak jenguk that site.

Nengok Wikileaks really an eye opener untuk aku. Sebab aku percaya kerana Wikileaks lah social media or the Internet tu sendiri leh maintain status sebagai the FIFTH ESTATE in country.

Tadi sembang dengan sorang member setempat kerja. Best saja tengok beliau. Nampak tenang, relax.. composed.. and stable.

Aku berdoa aku akan sampai stage yang begitu plus prosperity.. bukan takat makan prosperity burger.. tapi life aku sendiri diselubungi prosperity sampai ke akhir masa supaya dapat tolong diri sendiri dan orang-orang di sekitar aku.

Tadi sembang dengan beliau pasal MARA sekarang duduk bawah kementerian mana satu? Sebab masa lepas PRU-13 MECD which was Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dah tak wujud.

Aku check kat tenet memang takde jawapan. The prophecy.. ni pasal prophecy dalam ekonomi. Sebab dulu aku ingat kakak aku masa sebelum 1997... masa tu ekonomi gila rancak.. dalam 1994-95 kot.. masa balik kampung beliau cakap ramai orang ramal ekonomi Mesia merudum lepas Commonwealth 1998..

Tak sangka betul.. tak sempat 1998.. masuk 1997 tu sendiri negara-negara Asia Timur kena landa kegawatan. Asian FInancial Crisis 97. Fuhh ngeri ek.

Masa tu aku kat MCC Kuantan.. best le lepak Kuantan.. selalu pergi swim kat MPK nye pool yang kecik tu kat dengan Pantai Teluk Cempedak.. satu hari nanti nak kembali ke sana... masa kat sana lah yang aku betuk2 kompom dah pandai berenang.

Haah ek.. banyak plak peristiwa menarik dalam tahun tu.. tahun tu gak gi US..


No comments:

Post a Comment