Friday, May 13, 2016

Tarabulus

Tadi aku baca kat dalam satu chapter kat dalam buku Why the west rules-for now. Morris (2010:337) cakap Dinasti Sui.. Dinasti Sui ni aku kompius sebab kat dalam buku ni ada mentioned kisah Northern Wei and Eastern Wei yang pemerintahnya bukan real Chinese.. Maksudnya dalam kontemporari speaking, they are not Han Chinese. Yang real Chinese was Liang Empire.. Sui ni datang dari Northern We...

Lepas je asaskan Dinasti Sui, makanya dia emperors bikin 1500 mile long and 130foot wide Grand Canal that linked Chang Jiang (Yangtze Kiang.. ni spelling lama) dengan Northern China. Jap nak google map.. sebab aku rasa mesti linkkan dengan Hwang Ho (Yellow River)... Hahaha.. dah dapat dari Hangzhou to Beijing. Hebat sungguh.

Cakap psaal terusan.. teringat Terusan Wan Mat Saman.. dari SP.. lepas Guar Cempedak sebelah kiri tu is the terusan Pelik sampai sekarang Kerajaan Kedah tak perkenalkan terusan tu. Leh jadi modal pelancongan kot. Buat le merket terapung ke kat situ.. tiru Thai.. kihkihkih.

Tapi cakap pasal Grand Canal aku lebih teringat mega project Muammar Gaddafi. Lepas Arab Spring apa jadi ek kat projek pengairan terbesar di dunia tu. Aku ingat lagi dia nak sedut air bawah tanah naik ke surface pastu salurkan kat dalam terusan yang kalau tak silap stretch dari Tripoli or Tarabulus kat barat Libya ke BenGhazi kat timur... kalu tak silap le.. mari cek.

Takde info dah siap ke tak.. Yang ada kat wikipedia.. Great Man Made River. Tu jer.. the best pasrt kat sini diorang kata.. amek air bawah tanah tu lagi murah dari desalination in long run.. aku nak sangat nengok sungai buatan tu..

Oklah.. masa utk menulis tesis... aku takde mood sebenarnya ni.. entahlah sedih.. tapi sekarang aku tak mau share lagi sedih aku kat orang.. aku share kat sini saja..   

No comments:

Post a Comment