Friday, May 20, 2016

Jumaat

Alhamdulillah.

Ini hari aku managed solat Jumaat. For me it is a success. Tadi pulak aku berjaya buat 60 laps. 3 km. Alhamdulillah. Another success. Tapi pagi tadi aku stress sebab ada colleagues yang pada aku really put me down. Memang betul, lidah tu lagi tajam dari mata pedang.

Kekadang aku rasa ada manusia yang hobbynya ialah buat other people don't feel good about dirinya. Tapi aku pun ada buat orang kot. Tapi aku rasa aku takdelah seteruk mereka ni. Aku mungkin quite terus terang tapi aku always make other people rasa bagus dengan diri mereka. Yang aku pasan, ada orang memang aku tak boleh rasa happy bila dia around.

Bukan orang itu tidak bagus, or tidak baik, tapi memang aku tak happy. Kalau aku tak happy mana mungkin aku berkolaborasi? Seperti biasa hidup mesti diteruskan. So, aku buatlah apa yang patut aku buat. Tenangkan diri, petang tadi qada tidur and pergi swimming.

Buku Ian Morris tu tak habis lagi aku baca. Sekarang ni aku curi-curi baca Adam Khoo nye buku. Tajuk Winning the Game of Life. Aku part yang aku suka, ada part yang aku kurang suka. Beliau cakap pasal setting goals in life. Yang aku perasan aku memang a goal-less person.

Mungkinkah itu main contributing factor to my amburadul life. Part set goal tu memang aku tak suka. Aku rasa mungkin aku takut kecewa kalau failed to achieve. Tapi aku layan saja buku ini. Baca saja. Aku pun tak pasti kenapa aku keep on baca buku sebab aku memang takde specific goal bila baca a particular book.

Aku sangat percaya pada perintah Allah yang first itu. Iqra'. So, aku just baca saja apa saja yang ada. Semalam aku beli 9 bijik buku. Aku beli sebab buku-buku tu macam best. Dalam dunia yang materi ini.. dunia yang penuh KPI, dunia yang performance-based, maka aku terfikir. Apa aku dapat baca menda-menda ni semua?

Entahlah, Aku baca sajalah... Sure Allah lebih mengetahui. Sebab ramai je member aku tak suka baca buku and they are really proud. Mungkin gak, zaman sekarang getting information is not necessarily from readings.

Banyak lagi cara. The technology allows kita tengok TV, YouTube, and many intellectual materials yang available kat Internet. Boleh guna all the senses.. menonton, mendengar.. tak semestinya baca.

Tapi, aku still sangat percaya Iqra' itu bukan sekadar seeking knowledge.. aku percaya the best way of seeking knowledge is through reading.

Kalau rak masakan itu perkataan yang pertama turun. Betul tak? Ohya, office aku sekarang sudah ada map. Semalam beli kat MPH AEON Seremban 2. Boleh lah not bad.

No comments:

Post a Comment