Tuesday, May 24, 2016

Sesat

Aku rasa macam lemah sangat plak. Ni otw balik kg. Entahlah. Macam2 yg aku rasa. Mcm2 gak yg aku fikir. Mixed. Skg baru aku benar2 fhm apa itu kehidupan. Tu pun x pasti yg aku phm. Yg pasti aku mmg kuat, tp aku x mau lagi dugaan2 yg begitu.

Balik dari kg hari Ahad tuhari aku had chance in a car with my two beautiful nieces. I asked their opinion about SESAT. Is sesat good?

Aku dah sampai Jasin. Depan Masjid TGB. Masjid yang baru and mungkin yang terbesar kat daerah Jasin. Bawah tu pic nya. Jap nak gi masuk dalam tu.

Done with Maghrib prayer. Rasa lebih bagus. Bila aku hitung2 rasanya aku jadi Muslim yang not so proud to be Muslim ialah hampir 20 tahun kot. Sejak aku di US. Not blaming US. Ramai je yang duduk abroad mereka tapi mereka pulang bertambah tawaduk. Tak mau lah citer pasal menda ni.. Sebab boleh buat aku sedih.

Yang aku pasan aku banyak buat self-reflection lately. Kata lain yang sounds lebih Islamic is muhasabah diri.

Pasal US sebenaunya.. satu perkara yang aku paling pasan ialah aku ni jadi berani. Segala segi... gelagat, perkataan, pemikiran.. terlalu nak push the envelope.. aku plak terlalu berpegang kepada no limit attitude. Bagus.. tapi ada waktu aku tersalah pengoperasian.... therefore, aku nak make sure semua elemen bagus itu dioperasikan dalam konteks yang patut. Barulah benar2 prosper.

Huh.. jap nak drive balik.

Kat kampung dah.. dah makan.. dah Isha.. Emak tengah lipat kain.. ni aku tengah rasa sangat sayu.. The only thing yang leh wat aku tak sayu.. baca buku.. dengan tido.. kadang rasa nak saja terus tido dan tak bangun2 lagi... 

Aku rasa me = let down + disappointment + failure.

Academically aku kira bagus.. tapi life.. aduhhh... karier.. aku mau karier yang luar biasa.. pastu nak kaya.... Aku terlalu penat. Terlalu letih.. ohya takleh layan sangat... pasal sesat tu.. banyak kali kot aku cakap.. 

Kalau tak sebab sesat.. Christopher Columbus tak jumpa America... Columbus gagal.. sebab dia tak jumpa China...

Aku.. aku sesat.. apa aku jumpa? Aku gagal apa yang aku tak jumpa? Ok kot aku sesat tuhari. BTW aku suka term HILLY FLANKS.. itu Morris yang guna.. selalu orang guna term FERTILE CRESCENT. It refers to a region to the north of Arabia... situlah ada Mesopotamia.. btw kan.. kat Argentina pun ada Mesopotamia.. MESO - tengah.. POTA - dua sungai kot.. MIA - land.. agak2 je ni..

Kalau kat Iraq nye Mesopotamia antara Sungai Tigris aka Dajlah and Sungai Euphrates aka Furat.. yang kat Argentina aku tak ingat.. salah satu sungai is Sg La Plata kalu x silap.

Fertile Crescent paling ramai Orang Kurd aka Kurdish.. Ragad al Kurdi tak pasti beliau org Kurd ke tak. Sebab beliau dari Lebanon... kalau dari Syria, Iraq or Turkey mungkin la beliau org Kurd.. tapi mungkin gak sebab Lebanon termasuk gak dalam the Hilly Flanks.... 

Selain Ragad.. Kurd yang ternama or yang femes dalam history is Saladin or Salahuddin Al Ayubi.. haah ek Dinasti Mamluk tu aku tak sure sama ke tidak dengan Ayubiyyah.. Mamluk kalau tak silap Sultan2 nya keturunan hamba... hebat kan.. dari hamba kepada raja.. kalau jaman sekarang from Zero to Hero.. aku plak.. a zero who dreams to be a hero... in fact bukan hero.. tapi superhero.. megahero.. Aku teringat perihal cities... ada conurbation.. ada megalopolis.. ada superlopolis takde plak.. Cakap pasal mega... aku teringat Megawati Sukarnoputri. Aku suka gila nama beliau.. Mega.. gah...fuhh...

Member aku janji nak kasik movie.. The Iron Lady.. pastu mother Teresa.. tah bila nak kasi.. cakap pasal Mother Teresa.. teringat Calcutta.. sekarang bawah BJP Bharatiya Janata Party dah nama KolKata.. Calcutta ni dulu the Capital of British India.. teringat movie City of Joy.. pastu bila mention Calcutta aku teringat Calicut.. itu kat Kerala kalau tak silap.. dulu2 bila orang kutuk Tun Mahathir sure nye akan sebut Kerala.. 

Bila ingat Kerala.. ingat Cochin yang sekarang BJP sudah namakan ia as Kochi.. dan sekarang aku lapau.. aku nak sangat makan kuih koci.

Bye.. tertengok kat Emak.. Beliau sedang baca buku pasal Dajjal.. Aku sayang kat Emak..

2 comments: