Sunday, May 29, 2016

Bemban

Aku tengah sembang macam-macam dengan kakak aku. Salah satu nya is tentang Mak Cik Yot yang aku beli penyapu kat kedai dia siang tadi. Kalau dari Ayer Keroh, kedai beliau sebelah kanan jalan.. sebelum Petronas.

Ini kedai jual kraf and local SME products. Ala jenis yang selalu jumpa kat Simpang Empat semua tu.. kat Simpang Kendong pun ada gak.

Mak Cik Yot nye kedai.. yang nomor tiga dari kanan. Ada empat pintu semuanya. Masa mula2 aku berjinak2 beli jajan kat situ, aku gi kedai beliaulah dulu.. tapi lepas aku terjumpa ada produk yang pada aku sangat hebat kualitinya..  GULA MELAKA yang terbaik.. gula tu jual kat kedai paling kanan.. maka aku dok pergi kedai makcik kanan saja.

So, ini hari bila makcik kanan penyapu lidi sudah habis.. maka aku pergi ke Mak Cik Yot. The best part.. kakak aku dah sembang2 dgn Mak Cik Yot... Best le kalau dapat meniaga kat situ.

BTW, kami ada je sedara nama Mak Cik Yot.. pun ada bukak kedai kat kedai MARA Bemban.. tapi Emak kata Mak Cik Yot dah pindah FELDA. Paling aku ingat pasal Mak Cik Yot sedara kami.. beliau dari dulu dah pakai tudung labuh. Tu tahun awal 80-an. Satu pemandangan yang aku rasa sangat asing di Melaka.

Oh Mak Cik Yot orang Air Panas.. tuhari aku dengan emak masuk le ke kampung tu.. mmmm kolam air panas tu dan dikomersilkan.. sedih le.. kalau komersil pun takyah le buat macam tu.. buruk le.. nak masuk kena bayau rm8 kalau tak silap.

Aku nak baca buku.. tapi masih tak terbaca.. aku ada nak curhat pasal member aku yang sorang ni.. aku sangat irritated dengan beliau. Ohya.. ada dua.. sorang lelaki sorang perempuan..

Ha.. dah ingat.. ini jenis kawan yang suka berbicara tentang the IDEAL FRIEND.. eeeiiii. Cakap tentang betapa a kawan mesti berada disamping kawan yang lain. Sanggup susah sama2.. pastu senang sama2.. pastu aku ni kan jenis yang suka melayan.. maka mereka nampak aku ni le kawan yang sangat baik.. pastu tak suka tengok aku dipandang rendah oleh kawan yang lain.. pastu suka sampaikan apa kawan yang lain kutuk aku kat aku.. apa lagi ek.. pastu suka pikir mereka ni mangsa... pastu selalu suruh aku berpikir seperti mereka berpikir.. maksudnya play victim..

Ohya.. apa yang buat aku gila takleh blah.. mamat yang gila annoying ni.... memang aku tak pernah kot ditch dia.. tapi bakal la.. sebab aku bukan jenis ditch org.. tapi sebab memang bila tiap kali komunikasi dgn dia aku tak happy.. be it via any medium.. dari media sosial bawak pada media bersemuka...

Mamat ni dgn penuh esteem yang macam dah sampai self actualization macam Mahatma Gandhi or Mandela kasik statement.. "aku berada di level yang lain". Siyes kompius.. ok.. aku terus mendengar... wow pada aku bila beliau dah berkata begitu.. maksudnya beliau bukan saja banyak duit tapi cultured plak.. tapi sekali lagi aku hampa sebab dalam pada dakwa diri berada di kelas yang beda.. tapi again play victim. Aku malas nak layan dah...

Yang aku pelik jenis orang macam ni.. dia expect kawan2 wah jadik SuperKawan.. mendengar.. setia.. sentiasa ada untuk dia.. tapi pernah tak ko dua ekor ni CERMIN DIRi... what kind of friends are you?

Aku paling geli dengan statement "aku menangis takde sapa yang tahu".. bahalol.. dah ko tak bagitau orang.. mana orang nak tahu.. aku memang sentiasa bgtau orang bila aku nangis.. tapi ko plak suruh aku jangan nangis..

Berbalik kepada cermin diri... MAMPUKAH anda berdua sebagai superfriends betul2 sudi menolong orang yang benar-benar susah? Aku dah lalui dah.. aku mintak tolong dari sekor yang always expect orang jadi her superfriend tu.. haahahahaha... aku dah agak.. tak mampu... satu lagi.. bila korang kononnya dah berhati waja.. kah3 aku doubt so.. korang mmg superlembik.. bila konon dah berhati keras takyah le dok cakap u jadi begitu sebab experience dgn member2 dulu.. termasuk le aku.. woi bangang.. kalu aku ni teruk sangat... buat apa ko terhegeh lagi?

Nak kawan dengan aku kawan saja.. tak perlu expect aku jadi superfriend.. sebab anda sendiri tak mampu lakukan seperti apa yang ko harap orang lain buat untuk ko.. kalau kawan dgn aku nak ungkit2 or macam nak pulangkan paku buah keras.. aku malas ler.

So, kalau korang sendiri tak mampu memberi seperti mana yang ko expect orang beri pada kau.. so stop preaching about friendship. Geli la woi.

Kalau ko baca belog aku ni.. aku just nak bgtau ko.. ko classless. Lega. Maaf ini mmg medium curhat. Kat wasap aku layan le mereka baik.. tapi elok gak kalau mereka terbaca.. kah3.

No comments:

Post a Comment