Wednesday, April 20, 2016

Maesot

Aku pening kepala nak buat menda alah ni... Before talkin about the above, jom ngumpat jap. Malas lah. Let's talk about my emotion. Malas lah jugak.

Let's talk about a production of songs...Satu lagu leh berada bawah kategori political engagement. Another song can be categorized under political marketing.

Tapi cemana nak identify which and which belongs to political engagement and  political marketing Jenis strategi and its tools sama.. lagu, clips,

Adakah hanya sebab lagu itu produced by BN maka terus dikatakan sebagai political marketing? Dan apabila PR yang produced maka ia dikategorikan sebagai political engagement?

Political marketing... melibatkan kos penerbitan yang tinggi, outsource consultant... kualiti penerbitan tinggi, .. kau tau mutu penerbitannya tinggi... pemilihan warna, material... selebriti

Political engagement... kos rendah,..seringkali melibatkan voluntarism... mutu tetap ada tetapi kos rendah.. jika selebriti, kita tahu bahawa mereka terlibat secara sukarela.

Political marketing sebenaunya dah lama.. Sejak zaman SEMARAK Tok Mat bulat. Hikayat Hang Seita.

Tadi Dak Lin dok cerita rupanya masa GE13 lagu Anak Kecil Main Api selalu main kat TV1. Sama gak dengan lagu PM Kita by bapak Shila Amzah. Traditional tools of propaganda... menda yang citer tadi.

Sekarangnya tools of propaganda Twitter Bomb, Google Bomb, and of course number of followers... Tu yang ada Twitter Bots. Even sekarang ni kat Instagram boleh beli account yang sudah sedia ada ada followers.

Ohya aku lupa pasal BetterNation. Ini satu lagi political marketing by BN. Aku baru lepas makan kat Puncak Kuasa, Seremban. Ngantuk.

BTW tadi sembang pasal Fit Malaysia. Tengok dari respon students yang majoritynya perempuan, rasanya KJ nya approval rate makin menurunlah. Fit Malaysia buat mereka bukan terasa terengaged, tapi annoyed with him.

Apa sajalah.. yang penting aku sudah kena start planning untuk aku nye epic trip to MAE SOT!!!!!!

No comments:

Post a Comment