Thursday, April 7, 2016

PMS

Lima menit lagi pukul 12.00 masih di office. Alhamduliilah ada meaningful progress. Certainly puas hati and happy ini hari.

Lepas grad kelak aku nak keluarkan buku. Patut dah lama thesis master tu diconvert jadi buku. Tapi aku tak mahu sebab aku rasa tak cukup best. Kena update and of course upgrade barulah boleh keluarkan.

Thesis master tentang Nasionalisme. The best part yang memang buat ramai impress, aku tulis pasal Northern Ireland punya nationalism walhal tak ke UK pun. Tu yang supervisor aku suruh jadikan menda tu buku. Takpe sure akan terbit. Slowly but surely.

Cakap pasal nasionalisme aku teringat pasal nasionalisme as an ideology and of course the way scholars conceptualize nationalism.

Pendapatan aku Islam even any agama bila dijadikan asas dalam perjuangan politik maka ia adalah political ideology. Beri idea tentang what is the best way to govern.

Maka bila melihat kepada perjuangan PAS sekarang, pada aku PAS tak perjuangkan Islam. PAS perjuangkan Muslim.

Therefore PAS adalah parti perkauman, parti ASSOBIYAH, ethnocentric. PAS adalah parti nasionalisme Muslim, dan bukan Parti Islam. So, PAS is not Islamist, tapi Moslem Nationalist.

Kaum, tak semestinya kita define dari sudut RAS (race), Kaum can be conceptualized dari sudut RELIGION, macam Yugoslavia or in particular Bosnia... salah satu kaum ialah Muslim. Muslim is kaum. Perjuangan PAS ialah memperjuangkan Muslim, maka PAS ialah parti perkauman.

Lagipun dah lenyap PAS FOR ALL... Masa era PAS for ALL that was the era di mana PAS perjuangkan Islam.  Islam sebagai ideology politik pegangan PAS pada waktu comparable to democracy. Maksudnya COLOR BLIND even tak mengira agama sebab ISLAM adalah rahmat sekalian alam. Maksudnya Islam bukan saja untuk Moslem bahkan semua umat manusia dalam Mesia. Even beri manfaat bukan saja to non-citizens.

Kalau amek kira Islam Rahmatan Lil Alamin yakni Islam rahmat untuk sekalian alam maka Islam itu lebih well-encompasssing banding democracy yang kita boleh traced dari Christian traditions sejak era Hellenistic sampai le Holy Roman Empire.  Islam tu bukan saja beri manfaat pada manusia, tapi binatang, tumbuhan, gunung, lautan, bulan, bintang.. hahaha. Bukankah Islam sebagai ideology politic jadi very INCLUSIVE, JUST and jiwa nya sangat besar??

So apa jadik PAS yang ada sekarang???? Apa yang korang perjuangkan?? Mana perginya DAKWAH??? Sudahlah, kalian sama saja dengan Parti yang kalian keji selama ini. Assobiyah.

Cuma parti yang kalian keji lebih honest, kalian penuh hipokrasi. Jangan marah sebab aku cadangkan PAS ubah nama dari Parti Islam Se-Malaysia jadi Parti Muslim Se-Malaysia.. Maka short form PMS. 

Best tak?

No comments:

Post a Comment