Friday, April 22, 2016

Berbera

Oh aku hampir lupa jotting about Somaliland. Ini info aku dapat masa pergi a program by UNICEF last Saturday.

Tentang the northern part of Somalia yang preparing diri untuk declare jadi negara berdaulat paling baru di dunia. Menarik, another country emerges lepas South Sudan.

According to that lady yang keje Unicef itu, beliau buat research kejenya. Wilayah tu dulu pernah under British and prior unification dengan Somalia, it was known as British Somaliland.

Basically tanah Somali pernah duduk bawah 3 European power; French (sekarang Djibouti), British, and Italy. Part yang anarchy tu sekarang part yang dulu ruled by Italy.

Part yang vibrant, yang aman ni ibukota Berbera... Rasa mana-mana negara yang pernah ruled by British memang lebih bagus kot banding other European power.

Aku yakin telahan aku betul. Macam Guiana... Guyana (British), Surinam (Dutch), French Guiana. Rasanya yang Guyana tu paling bagus kot. Kena further research la kot.

Macam ni la..

Tengok the whole America. The Anglo part of America kat belah utara tu kan ke lebih maju dalam ekonomi and stabil democracy banding dengan the Latin part (Spanish America plus Portuguese America).

Nak sambung thesis.

Aku terpikir, kalaulah America ini tak dinamakan America, mesti nama benua tu Columbia. America derives from Amerigo, Columbia datang dari Columbus.

Tapi kenapa tak Vespuccia? Or kenapa takde nama tempat Christoperia?

No comments:

Post a Comment