Monday, April 11, 2016

Gawat

Aku baru bangun tidur. Tadi lepas makan tertidur lama. Aku memang tak boleh makan banyak. Tadi makan banyak kot. 2 ketul ayam and seketul ikan plus dua jenis sayur and sikit gila nasi. Haha banyak tu.

Oh nombor atas tu Emak and Ayah punya birthday. Aku ingat Emak punya tapi aku tak ingat Ayah punya. Ayah punya baru lepas.

Tuhari on the way ke Pengkalan Balak aku bagitau yang aku and sisters mau pergi Dumai naik ferry.

Beliau pun terus beri tips. She went to Sumatra specifically SUMBAR (Sumatera Barat) and RIAU in 2001. Lama dah kan? The best part, Emak pergi dengan Mak Ngah, Mak Lang, Dak Indera, and Adik Dak Indera.

Dak Indera and Adik Dak Indera sedara kami. Kira sepupu kami. Tapi pelik diorang takde rupa kami pun. Hitam karat. Mungkin sebab kerja keras kot. Tapi diorang taksi driver di KL. Mereka Indonesian. Ohya, tapi according to Emak sedara yang lain-lain are good looking. Cuma belah mak cik yang aku lupa namanya ni yang duduk di Padang ini aku lupa. There many of them lepak di Bukittinggi sampai kan ke Pakanbaru.

Masa mak aku pergi Indonesia masih as not developing macam sekarang. According to Emak still mereka back then bila pergi shopping misalannya kat pasau pakanbaru Dak Indera jalan depan pastu Emak and her sisters followed by Dak Mon. Ha baru ingat nama sepupu aku tu.

2001 aku masih kerja Sudong. A full subsidiary of Singapore Limited. Keje kat call centre. Ni kira hasil globalization le ni. Singtel nak enjoy cheap labor maka bukak le call centre besau kat Mesia. Kaji kecik benau, tapi aku happy je masa keje situ. Hahaha. Tapi of course I am happier with my cureent job.

Argh, later aku citer pasal Sudong. Ni yang aku nak citer kisah Indonesia back in 2001. Indonesia waktu tu baru je menempuh era GAWAT.. Baru je menempuh reformasi.

Selain democratization another big impact of Kegawatan Ekonomi Asia 1997 ialah DESENTRALISASI.

In fach DESENTRALISASI very much in line or in sync with democratization. Kalau pendemokrasian skop pendemokrasiannya melibatkan CLASSes dalam society yakni ELITE vs MASSES.

Tapi desentralisasi skop pendemokrasiannya melibatkan hubungan PUSAT-TEMPATAN. Maksudnya, Jakarta-Pakanbaru (Riau), Jakarta-Banda Aceh (Aceh), Jakarta-Bandung (Jabar).

Indonesia bukan macam Malaysia. Dalam hubungan pusat-tempatan Indonesia lebih macam UK.

Dalam sudut form of government, Malaysia copied UK (Constitutional Monarchy & Parliamentary), Indonesia copied UK (Presidential).

Tapi dalam sudut tempatan-pusat Malaysia copied US (federalism), Indonesia copied UK (unitary).

Tu sebab kalau korang perati kat Facebook oleh orang-orang Indonesia ada antara mereka yang akan guna ini short form NKRI.

Apa itu NKRI? NKRI bukan TVRI (ada lagi ke TVRI? Ingat lagi zaman dulu ini era Suharto kot). Kalau dah takde aku memang tabik dengan RTM. Satu-satunya stesen TV primitif yang masih beroperasi di rantau ini. Mungkin di dunia kot (Entah, aku rasa Astro nye pengisian pun sangat primitif... argh tanak pikir lah).

NKRI ialah NEGARA KESATUAN REPUBLIK INDONESIA.

Haah ek UK sepatutnya dilengthenkan short form nya supaya orang aware akan apa itu UK. Orang Mesia selalu kompius. Pegi balik UK 45 kali setahun, tapi tanya official name of UK pun tak tau. Bangang kan? Buang duit je. Hahaha. The best part buat PhD kat UK sampai extend bertahun tapi masik kompius dengan apa itu UK, apa itu England, apa itu Britain, apa itu Great Britain. Kalau kita tanya, mereka akan kata politics bidang you, so memang you tahulah semua perkara ini.

Tapi I pernah datang England, tapi the southern part only untuk 10 hari saja! You yang duduk bertahun. You have more reason untuk tahu, you ada lebih tanggungjawab untuk kenal UK berbanding aku. Yes aku nye bidang politik, tapi aku boleh SPECIALIZED. Please, lah do not use specialization sebagai lesen untuk jadi ignorant or apathy!!!!!

Macam inilah, Your partner in life. Kau yang duduk dengan dia, takkan kau tak tahu nama penuh beliu? Phone number beliau?

Kau yang terima laba hasil welfare state UK macam anak sekolah and healthcare, takkan kau tak tau nama rasmi negara tu??? Another thing, Why can't you google?

Satu lagi, segala masalah dalam Malaysia ni macam Hindraff for example semua salahkan that ex colonial master. Segala macam yang ada dalam Mesia sampai ini hari banyak kerana UK. So in order to understand Malaysia dan segala isi kandungannya mestilah juga paham UK yang paling banyak mengimpak kepada Malaysian systems and society. Penat le nak hujah panjang kat sini. Aku patut dah ada kat pool ni. Takpe aku masuk pool pukul 9.00pm.

Aku suggest UKGBNI. Kah kah kah panjangnya.

THE UNITED KINGDOM OF GREAT BRITAIN AND NORTHERN IRELAND

Pernah suatu ketika dulu namanya,

THE UNITED KINGDOM OF GREAT BRITAIN AND IRELAND

Maksudnya the whole BRITISH ISLES were UK.

Bosan nya kenapa le aku preaching??

Takpe, hidup perlu diteruskan. Another persamaan antara Indonesia dengan UK atau Britania Raya adalah dua-dua embrace centripetalization. Term tu takde. Aku yang mandai sendiri.

Maksudnya central government serahkan kuasa, I would say sampai kedaulatan kepada "provincial" governments.

INDONESIA - DESENTRALISASI

UK - DEVOLUTION

Hah itulah terms yang both guna.

Walaupun embrace that democratic concept tapi takdelah menukar bentuk jadi federal. Tak.

Both are still negara UNITARI or Indonesian term KESATUAN.

Kalau korang perasan UK sekarang ciri-cirinya keterlaluan FEDERALISM tapi satu perkara yang buat ia kekal as a unitary state?

Apakah ia???

Oklah aku nak start buat thesis. Bila dah cracked head kat sini baru aku boleh buat kerja.

BTW tentang pengembaraan Emak aku kat Indonesia, banyak kisahnya, Tapi paling ketara beliau ada perception tentang Indonesia, masing memandang rendah. Aku tak, aku rasa Indonesia is an emerging nation. Boleh jadi maju setara US suatu ketika nanti. Sebab banyak persamaan. Persamaan utama, Both are MARITIME!

Hehehe.. Korang pikir dulu.

Adoi cepatnya dah kul 6.21pm








No comments:

Post a Comment