Monday, April 11, 2016

Pedas

Ini hari emak masak beliau punya sambal and masak asam. Tapi aku baru je dapat makan sebab tadi ada kelas EPJJ kat Shah Alam. Sebab apa makan kul 12.30 malam sebab aku balik kampung semula sebab kunci rumah tertinggal. Nak ikutkan memang suatu kerugian. Tapi sesungguhnya tak rugi langsung sebab bukan saja dapat jumpa Emak and Ayah and Cik Pid semula tapi dapat gak makan masakan Emak after almost two weeks beliau tak ke dapur. Sedap gila sambal ikan bawal and masak asam ikan bawal tu.

Tadi aku ngajau bebudak tu pasal conceptual skills. Sapa yg possess skills ni senang kalau jadi product developer, leh jadi CEO yg bagus, senang nak wat keputusan bila masa nak shrink bila masa nak expand, bila masa mau buy bila masa mau sell, bila masa mau stay bila masa mau stray, status quo or change. Pastu macam nak jadi lean organization or small government. When shrink? What to trim? who to let go? Why leaner? Tak cukup duit,  how to get money? Borrow from who? Sovereign or non-sovereign? Financial institution? Public? When to list? Why listing? Risk of listing? When to de-list? Nak enjoy lower cost of production... shift operation to countries with cheaper labor cost and non-friendly union countries? Or demand existing host countries to relax immigration and labor policies. Kalau jadi menteri jaga rumah misalnya.. umah tak laku.. suruh BNM relax borrowing regulations. Reduce BLR. Tak pun buat silver hair program kasi foreigners leh jadi property owners di Mesia. Ha... macam-macam right?

Itu le pekdah pandai conceptual skills yang boleh dapat masa buat research... yeah any kind of research.

Tapi apa yg aku nak cakap ialah katalah tak dapat jadi ceo or usahawan or product developer, at least possessing conceptual skill boleh buatkan kita boleh turn adversity to advantage. Boleh tengok perkara buruk jadi baik. Boleh nampak opportunities dalam diri orang yang problematic.
Aku nak sembang lagi. Tapi ngantuk. Battery tinggal 5%. Tak sabar nak masuk office esok. Nak siapkan chapter 5.

Tadi swim aku berjaya 20 laps. Maknanya 1km swim. Alhamdulillah, momentum terus bertahan. Aku yakin kekal. Lega.

Btw aku dah sembang dengan kakak aku, kami nak buat road trip. Somban-Yangon. Pergh. Kalau berjaya memang historic lah!!!

As I said many times before, I may go crazy, tapi the show must go on. Macam siang tadi aku dah kat hiway baru sedar kunci umah seremban tinggal kat kampung. Maka tadi aku buat kelas pakai baju T and suar trek. Kah3. Begitulah aku yang akan pastikan segalanya pasti berlaku walaupun terlalu banyak halangan melanda. Apa yang bantu aku untuk teruskan the show? Of course conceptual skills.

No comments:

Post a Comment