Tuesday, April 26, 2016

Dangdut Nasyid

Tu gambau kat area pantai Naratiwat. Tu mereka sedang santai-santai tepi pantai. Pastu ada pentas. MC semua dok cakap dialek Kelantan-Patani. Pastu mamat and minah atas pentas tu tengah dok nyanyi. Lagu dangdut tapi lirik macam nasyid. Crossover Dangdut-Nasyid. Tapi lirik tak spiritual, I mean tak godly sangat, lebih menumpu tentang moral. Macam takleh sentuh-sentuh, tentang pakaian menutup aurat... Menarik... eh aku ada ke mentioned pasal ni kat entry sebelum ni.. takpe aku cerita je la. So, bila tengok show diorang tu tu teringat tentang wujud 'industri' musik Kelantan-Patani. Aku ingat lagi ada kenalan bagitau artis Kelantan-Patani Pop ni ada kuar CD sendiri. Pastu sekarang banyak guna YouTube. Luar biasa. Cuma aku kalau boleh nak cek samada mereka dengar tak lagu-lagu pop Melayu Mesia and Indonesia. Sebab dulu aku penah interview beberapa orang Melayu Patani yang keje restoran kat Sungai Petani. Diorang kata diorang dengar lagu-lagu pop Thai.. tak dengar lagu Melayu. Harap diorang didekatkan lagi dengan budaya Melayu arus perdana.. kena banyak interaksi dengan diorang ni, kalau tak mereka akan jadi Muslim Thai rather Malay-Muslim with Thai citizenship. Nampak sama keduanya tapi bila tengok balik kedua self-identity itu jauh beZa maknanya.

Itulah pentasnya. Diorang sedang nyanyi tu. Lihat pepohon ru. Rhu Rendang. Hehe macam nama tempat Haji Hadi.
I think this pic is clearer. Best nya kalau Iphone. Kena beli la camera. Barulah best travel

No comments:

Post a Comment