Sunday, April 24, 2016

Thaksin

Dari Ta Bai ke Naratiwat memang best. Mengujakan. Aku cukup suka. Kenapa bukan Rantau Panjang? Kenapa Tak Bai sebagai entry point? Sebab kisah orang Melayu-Muslim Thai yang mati. Trajedi Tak Bai. Tak ingat bila. Kalau tak silap era Thaksin, abang pada Yingluck yang jadi PM thai sekarang.

Kalau perati, aku rasa Selatan Thai ni sekarang mengalami pertumbuhan masjid yang pesat. Banyak gila, cantik, well-maintained. Rasanya Bangkok begitu menjaga hati orang Melayu Selatan Thai sekarang.

Walaupun still banyak road-block dengan army and police merata. Selain pertumbuhan masjid, according to sorang mamat local yang aku jumpa, sekarang ni ramai Melayu sudah direcruit jadi police.

Banyak je pic. Tapi malas betul nak scroll and letak sini. Btw, Naratiwat cantik, tepi pantai, pada aku bandarnya memang bersih. In fact besar bandarnya. Meleset gambaran backwardness yang aku pikir selama ni.

Sapa pandai baca peta? Kita mesti jadi peta literate, baru best. Tu Naratiwat
Ini kat tebing Sungai Golok. Tak Bai side.
Ada macam pasar minggu di pantai Naratiwat. See.. ada jubah.
Naratiwat is damn beautiful.
Tak pahan tulisan Siam. macam dia tak kasik berenang je. Banyak obor-obor kot.
Ini Masjid Besar Naratiwat. Aku rasa Abang Nara Beautiful Nara tu asal dari Naratiwat la.
Yang manis berbibir merah itu Mak Cik the owner of the kedai makan. She was friendly and pelik sebab aku dari southern Semenanjung leh sampai situ bawak keter. Lagi dia pelik sebab aku datang sorang.

No comments:

Post a Comment