Tuesday, April 26, 2016

Masjid Kerisik

Aku ada obsession yang mendalam dengan this particular Masjid. Satu sebab insiden bunuh ramai-ramai masa jemaah sedang solat.... tak silap lebih kurang masa dengan tragedi Tak Bai... kedua binaan ni dah diwar-warkan dengan banyak oleh buku.. buku sejarah and etc. Aku nye obsession dgn masjid ni lebih kurang macam obsession dengan Gunongan.. that white structure in Aceh.

Ni picture Masjid.. pastu kawasan sekitar. Pastu sebelah tu ada busut ciptaan manusia tempat mintak nomor ekor kot.  Memang sebelah-sebelah, agaknya tu sebab Malay-Muslim marah kot. Aku pun tak tau. Mungkin gak dah lama.

Tak tau sama ada masjid ni siap ke tak siap? Yang pasti ia memang one of a kind.
Aku suka sebab ia sekadar petak. Masa aku tengok tu aku tak dapat gambarkan cemana happy nya aku. Selama ini dengar cerita orang tentang this masjid. Kali ni aku tengok dengan mata kepala sendiri.
Ini masjid penting kat South East Asia. Ini pemandangan dari south west.
Pemandang dari lebuh raya.. maksudnya south angle.
Ni kira anjung luar.
Unique and iconic.
Tu bangunan sekitar masjid.
Northern angle
Kedai kat luar area masjid.
Northern entrance.
Luar Mehrab
The Mehrab
The bumbung dari dalam.
Tengok tiles dia. Cun
Mesti dipelihara. Binaan yang cukup indah walau 'tak siap'.

No comments:

Post a Comment