Monday, April 25, 2016

Kembali

Dah ada kat opis. Nak buat tesis. Alhamdulillah selamat. Lega gila. Solo adventure sehari yang memang akan kenang sampai mati. Kenapa terkenang?

Satu, destinasi berbahaya. Terkenal sebagai terroristnya area. Tembak-tembak, bom meletop. Dulu komunis sekarang PULO. Aku mentioned tempat ni dari dulu kepada banyak pihak yang aku pelawa jalan sama, semua takut.

Kedua, SOLO, not even duet. Aku memang terkenal sebagai bangsa yang tak tunggu. Tapi banyak ketika aku menunggu, tapi tunggu punya tunggu masih juga begitu... maka aku pergi sendiri. Tidak menyalah sesiapa, masing-masing punya alasan sebab ada juga waktu pihak lain yang menunggu aku dan kini tak sanggup tunggu lagi. Tapi satu perkara, menunggu aku berbaloi. Aku tahu nilai aku. Haha.. inilah hasil solo adventure... peningkatan esteem yang keterlaluan ketara. Bukan sekadar boosts self-confidence.. tapi jati diri. Trip ini simulasi PhD... A lone journey. Ia juga simulasi kehidupan. Banyak waktu kita dikelilingi, tapi sebenarnya hidup ini adalah tentang kita 'melihat kehidupan.'

Ketiga, haha.. DRIVING.. sorang-sorang mandu ke destinasi bahaya. Fuhhh, satu perbuatan yang kalau Kakak aku yang nomor satu selalu cakap.. "takde kerja carik kerja." Member aku plak yang senior manager GLC cakap plak  "carik penyakit." Dia cakap kat wasap grup masa aku tunggu feri yang tak serupa feri nak seberang Sungai Kolok (ejaan Thai). Tapi driving ni aku rasa really "a thing" untuk siapa yang grad US. Ramai je kenalan UK grad.. tapi cara mereka jenjalan sangat beza dari aku. Geli. Dakwanya travel in style. Stail apa pun aku tak tau.. yang aku nampak Mangsa Fesyen Pergi Jalan-jalan tanpa dapat apa-apa pun balik dari jalan itu. Habis duit penat badan. Dan pada aku mereka ni pelancong, bukan pengembara. Kemain aku ek mengata. Apapun dok US nak jalan memang driving lah.. sewa kereta. Itu memang budayanya. Sapa travel Europe memang kaki pengangkutan awam.. haha.. train.. bas.. masing-masinglah.. Yang penting DRIVING is my choice sebab YOU ARE TOTALLY IN CHARGE of everything masa journey itu. Memang terlalu penat tetapi sangat berbaloi.

Keempat, gabungan faktor pertama, kedua, dan  ketiga menyatakan tentang gelagat mengambil risiko. Travel sama macam invest duit. Kaunter risiko tinggi pulangannya juga besar. Ha, bila pergi destinasi risiko tinggi, impaknya adalah kepada confidence and esteem. Aku memang cakap dengan member aku, sory tak ajak, bahaya untuk mereka.. aku ada bagitau aku pergi solo untuk regain my self-pride. Aku nye self-pride hampir lunyai sebab banyak sangat 'failure' dalam life, yang aku tahu kini tak tengok those as failure lagi.. macam business lingkup.. aku tak nengok sebagai gagal. Sekarang aku tengok sebagai kejayaan merempuh satu lagi liku dalam hidup sepertimana berliku dan gelapnya perjalanan dari Yala ke Betong.

Kelima, Patani, Naratiwat, dan Yala adalah Tanah Melayu. Sangat dekat dengan jiwa aku walaupun banyak aspek aku agak keBaratan. Pada aku kalau kita nak sibuk tolong sedara seagama tolong le yang seberang Sungai Golok ni dulu. Ok aku post banyak lagi entries... Many things to share, tapi nak habiskan gak tesis.

To conclude.. Travel solo is good for my soul.. justeru wajib cabar diri ke destinasi berisiko tinggi!!!

Pergh.

2 comments:

  1. Assalam,
    Saya ada baca post yg menarik ini. Saya nak ajukan satu soalan, sewaktu u ke pattani perlu tak kita memohon permit lesen antarabangsa?

    ReplyDelete
  2. Wassalam maza,

    Tak perlu.. Malaysia's driver's licence is good enough...

    Make sure beli local insurance.. tu jer..

    ReplyDelete