Sunday, April 17, 2016

Civilization

Aku dah habis baca buku Niall Ferguson tu. Semalam masa kat Bangsar. Happy gila berjaya. Dia bagitau to the fellow Westerners.. the biggest threat to Western civilization is posed not by other civilizations, not the Resterners.. tapi by own pusillanimity. Aku tak cek lagi. Ha tu le konklusinya.

Tapi point paling penting ialah.. ni dlm chapter last. China's grand strategy bagi berjaya based on Mao-fashion yang dikenali sebagai FOUR MORES.
1. Consume MORE
2. Import MORE
3. Invest abroad MORE
4. Innovate MORE

Yang ni isi penting bagi buku tu sendiri. 6 perkara yang menyebabkan Westerners masih di depan:

1. Competition. Kalau tengok Europe, itu benua kecik tapi sesak yang nation-state yang asik bergaduh sesama sendiri. Aku suka dengan buku ni sebab buku ni buat aku rasa ok dengan diri aku yang suka berkonflik. Gaduh itu sihat. Gaduh sebabkan ada persaingan untuk menjadi lebih bagus dari pihak pesaing. Orang salu rungut dengan organisasi yang banyak sangat politik, banyak sangat persaingan. Itu sihat, tapi ramai yang tak upaya lihat dari sudut bagus. So, Europe ni adalah rantau yang penuh konflik. Sesama sendiri. Perang dunia sebab mereka. Tapi bila Erope berhadapan dengan geng lain, mereka jadi hebat. Sebab masing-masing sebab duduk dlm ekosistem yang kejam tu dah improved diri jauh ke depan. Ha macam tu le lebih kurang.

2. Sains. Ini reason mereka hebat dalam ketenteraan dan persenjataan.

3. Property rights. Laws of private property ni le yang bina The USA.

4. Medicine. Bosan cite ni tapi Ferguson claims colonialism transformed world's health. Aku setuju kot.

5. The consumer society. Dia cakap shopping made Industrial Revolution. Yang paling aku ingat.  The workers are also consumers. Worker bukan sekadar worker. Pastu garment industry adalah basis of IR.

6. The work ethic. Tu sebab aku cakap mana ada menda know your limit. Jangan push sangat. Lepak-lepak. Kena ada passion. Hahaha.

Oklah aku nak baca plak pasal Mongol Empire. Petang ni nak swim nak try pecahkan rekod lama. Friday malam berjaya 60 laps (3km). Petang ni tak sure berapa. Kalau dapat 70 pun kira ok. Aku mau capai 100 laps (5km).

That's the book.

No comments:

Post a Comment