Friday, January 6, 2017

Tegas

Aku berazam kena tegas dalam perkara-perkara berikut... Ini tegas terhadap diri sendiri... Sebab ada perkara yang makin out of control that lead me to be out of shape.. ah ha.. Physical shape leh affects emotion and esteem.

Satu... NO NASI at all.. perut and kaki aku makin besau.. Aku usaha tak consume sugar.. konon makan nasi tapi tak consume sugar.. tapi still aku takleh buat begitu.. makan nasi then still minum minuman bergula... itu sudah double sugar... better masih minum manis tapi without consuming nasi.

Aku tengah study... susah aku nak explain.. I know my body really well.... aku harap takde lah sesiapa yang kasi saranan and tips.. what works well for you not necessarily works for me.. 

So, bila aku decide untuk tidak amek nasi.. just hormati.. Ni kang ada je aku dapat khutbah free... Biarlah Emak aku sorang je yang bebel pasal aku tak makan nasi.. tapi orang lain support me untuk tidak makan nasi.. PLEASE. Dari dulu lagi memang nasi has been the biggest culprit to my weight loss... Nak expect aku work out macam orang gila.. aku takde luxury of time...

Badan makin gemuk buat aku emosi.. bila aku emosi kang payah..... Aku tak kisah sangat dengan bentuk badan.. takdelah sampai rasa hodoh sangat... sebab leh nampak comel... tapi yang payah bergeraknya aku... yang ketiak menaisnya aku... yang busuk badannya aku.... yang payah nak menyangkung berak dan payah nak bangun dari mencangkung lepas beraknya aku.... nak beli seluar barunya aku.. nak beli baju barunya aku... Nak pergi shoppingnya aku gak... Dahlah aku benci pergi mall.. aku tak suka kuar masuk fitting room... Itu menyiksakan.. itu membebankan!!!

Aku pun nak jimat duit gak... pergi shopping baju bukan seringgit dua keluar...  So, once and for all.. bila aku cakap tak nak makan nasik or tanak makan apa saja yang aku tak mau makan... please support.. Takyah nak rasa bersalah sangat makan sorang-sorang depan aku.. aku OK je.

Be supportive like me has been really supportive to all of you... apa saja kemahuan anda aku tidak persoalkan dan tidak menentang dan jauh sekali jadi orang pandai kasik tips itu dan ini..... Aku hanya kasik sekiranya anda meminta... tak mintak nasihat.. aku tak kasik.. kau mintak.. aku kasik...

So, please suspend judgement and stop advising pasal what is the best way for me to lose weight!!!! Kenapa? Sebab aku dah ada jawapannya... NO NASI.. aku taulah sebab aku dah buat dulu... dan berjaya...

Aku pun tanak lah opt for DRASTIC way untuk losing weight... itu kang malapetaka.. Please.. sekiranya peduli... kalau concern.. kalau care... tolong avoid me suruh makan nasi dan apa saja yang aku tak mahu.. 

Apa lagi yer yang aku kena tegas?? Ha.. Itu jelah.

No comments:

Post a Comment