Friday, January 20, 2017

Emak Sudah Sihat

Tadi aku tulis dari pagi entry ni.. tapi sampai-sampai je Sendayan aku terdelete.. Macam biasa ler aku nak curhat sikit sambil remind diri... huhuhu

Takat yang aku dah experienced so far.. especially yang berkaitan dengan Emak.. Satu menda yang paling belajau is.. Tiap hari.. tiap jam.. tiap menit.. tiap saat.. tiap detik.. tiap moment.. apa lagi yer?? Apa sajalah dalam jangka waktu melalui hidup ni.. Kita ni dihadapkan dengan macam-macam pilihan.. 

Sekarang ni aku makin mencuba lead a very simple life.. maka aku pun dalam soal cenggini pun nengoknya secara sangat simple.. 

So..pada aku we can decide mau jadi SOURCE of STRENGTH or source of stress.. Ini bukan saja untuk orang lain.. tapi untuk diri sendiri.. Yang aku pasan.. ini diri aku ler yer.. kalau aku kasik stress kat orang.. aku sendiri yang trapped dengan kestressan itu.. huhuhuu.. Even kalau kat students pun.. bila aku kasik tekanan kat diorang.. last-last aku balik yang stress.. huhu

Ohya.. semalam... Aku dengan sahabat aku sorang ni yang sangat baik and sangat perfectionist.. I can see myself bila tengok beliau ni.. tapi bukan rupa paraslah.. Aku ni huduh (jangan risau.. aku dah boleh terima dah reality ini.. kehuduhan diri bukan lagi sumber stress).

Semalam nak pergi Solat Jemahat kat Masjid Gadong.. Beliau siap awal.. Yelah beliau dari hari Khamis mentioned yang sudah dua Jemahat beliau tinggal... Aku plak baru terkedek-kedek nak mandi.. pastu berak segala.. 1.20 baru masuk jamban walhal 1.27 masuk waktu... berak, kencing, berus gigi.. mandi segala.. kuar bilik air dah pukul 1.40..then lepas sarung sarong and baju aku pun ajaklah beliau ke Sejid... Orang lebih berat badan.. mananya nak pantas sangat...

Beliau cakap "sempat ke" pastu aku cakap.. "kita pergi saja" then dia cakap "sampai kang orang dah habis cemana.. kita tak solat Zuhur lagi.. kang diorang tengok kita... dari sini ke sana pun it takes 10 minutes" aku cakap.. "kalau dah abis kita solat le Zuhur kat Sejid tu..lagi pun ni sempat lagi sebab Sejid tu khutbahnya panjang and Imam baca surah yang panjang" aku pun cakap gak "Aku rasa orang tak sempat kot nak berpersepsi pasal kita bila tengok kita lambat.. mereka pun banyak lagi urusan kehidupan..." then aku cakap.. "jomlah..".. beliau membalas.. "takpe.. ko pergi jelah."

Keciwa sebab beliau give up sebelum mencuba.. begitulah perfectionist.. timing mesti perfect.. moment mesti tepat.. small disturbance boleh buat mereka terus patah semangat.. and lambat untuk bertindak balas secara positif... Paham benau sebab aku dulu begitu.

So, the moment beliau sarankan aku pergi alone.. memang aku tak tunggu lagi.. Pada aku usaha untuk berbalas-balas hujah dan usaha mengconvincekan itu sendiri begitu time-consuming.. So, kena pantas buat keputusan.. 

Dalam waktu terbatas.. yelah kuar dah pukul 1.50.. In a nick of time.. selalunya aku kelam kabut.. kocoh ganyah.. tapi semalam beda.. In fact kini beda.. aku bawak kereta dengan agak laju.. tapi emosi yang relax... laju boleh tapi emosi mesti tenang... 

You know what?? Aku sempat Solat Jumaat.. Alhamdulillah.. Surah lepas baca Fatihah especially untuk 1st rakaat itu memang Imam itu pilih yang panjang.. Bagus beliau.. very thoughtful.. The best part banyak ruang kosong untuk solat.. selalu kami pergi situ penuh sahaja sampai kena bawak sejadah sendiri and solat kat ruang parkir berturap tar.

Yang aku belajau... kalau beliau tak belajau.. itu pilihan beliau sendirilah.. kita takleh nak paksa... Satu, hindarkan buang masa bertukar-tukar hujah... Bila masanya untuk bertolah.. ayuh bergerak... 

Kedua, cuba jer.. tak perlu pikir resultnya.. Ini fenomena.. macam students aku gak.. belum cuba lagi sudah membayangkan senario kegagalan.. Aduh.. kalau from the beginning membayangkan ketidaksempatan.. kegagalan.. maka memang kita tidak menuju kejayaan.. Kalau terpikir gagal sekalipun.. apa kata kita buka hati untuk mencuba.. Allah surely will help.. 

Tiga.. there's no such thing as perfect timing.. perfect moment.. or even a perfect person.. perfect body.. perfect face... perfect place.. perfect argument... perfect system...pemikiran kita sendiri yang tentukan sama sesuatu itu perfect atau tidak... yang mana lebih baik..yang mana kureng bagus.. tu je..

Empat.. train diri untuk cepat kembali positif is extremely important.. or RE-POSITIVISE Setelah melalui bermacam perkara dalam hidup... (ramai yang tak tahu apa yang telah aku tempuh)... Ini memang MUST HAVE skill... Masa tak menunggu.. Masa tak punya perasaan.. Ia berlalu begitu saja... 

Lima.. ada waktu kita perlu put a TRUST on a person.. or people around.. Macam kisah aku tu.. memang aku biasa solat di Sejid tu.. Maka, why not percayakan aku??? Percaya juga bahawa ramai orang sedang menyebelahi kita.. percaya juga bahawa ramai orang sedang menolong kita.. Bersangka baik dengan kehidupan.. kehidupan itu mahu kita berjaya... Usah shy away dengan kehidupan..

Ada waktu seolah situasi tidak menyebelahi kita.. ada waktu kelihatan seolah orang keliling tak membantu.. Tapi percayalah.. dengan bersangka baik.. orang keliling ini sedang membantu dengan cara mereka sendiri.. dengan tidak di sangka-sangka...

Perfection is merely imagination... tapi miracle itu real.

Aku nak berak.. tengah tunggu supervisor contact aku.. Banyak yang bermain dalam kepada sekarang ini.. especially tentang Emak.. Aku doa Emak terus dilindungi oleh Allah.. I know Allah loves Emak... ALHAMDULILLAH.


OTW balik.. lalu Selandar
Aku pergi Bank Islam..
Dalam Masjid Seremban 2.. cantik banget bila segalanya putih
All white Masjid... 

2 comments:

  1. Wahh suka tips no. 2 tu. Try je dulu, kalau salah takpe, jadikan ia sebagai pengajaran kan. Good good. Btw, cantik masjid tu.

    ReplyDelete