Friday, January 13, 2017

Chernomyrdin and Chubais

Huhu.. aku kena check sapa dua watak di atas.. dua-dua tu were important in Russian politics.  Myers (2015:111) nyebut yang ada Moscow newspaper yang ngata Putin was a subaltern yang miliki persona yang menarik.. "He was absolutely a backstage person whose greatest professional quality was his inconspicuousness."

Ini tah kali ke berapa aku dok nyebut akan putaran kehidupan.. begitulah... Dari BACKSTAGE... tanpa disangka anda berada ON STAGE... yang lagi surprise.. bukan takat tu je.. ko pulak at the CENTER STAGE... 

Maka jangan gusar jangan risau.. kita semua ada turn memasing.. ini hari di bawah esok kat tengah.. pastu kat atas.. pastu kat kiri.. sok kat kanan.. lusa semua tempat kita ada... 

Embrace whatever that we have and whatever that we don't have... Aku sangat ingat ada sorang sahabat ni... always dengan kata-kata.. "En. Bad... sesiapa yang berusaha pasti berjaya..." Simple.. tak berbelit... senang paham.. sebab dari kecik-kecik dengau menda yang sama.. since sekolah rendah.. tengoklah kat cogankata sekolah-sekolah serata Mesia.. "Usaha Tangga Kejayaan," "Ilmu Pelita Hidup," tah banyak lagi yang sounds so similar.. nampak mediocre.. tapi sebenaunya impactful..

Haah ek.. kalau negara pulak cogankatanya.. selalu pasal bersatu... Mesia... Bersekutu Bertambah Mutu... Indonesia... Bhinneka Tunggal Ika.. Diversity in Unity maksudnya... 

So, aku ni pun pikir yang mudah-mudah jer.. Ni aku baru abis memprogresskan thesis.. ALHAMDULILLAH.. Mak aiii lega kepala hotak.. Sejak semalam aku dok modify Literature Review part 2.. Ini pasal media sosial di negara-negara membangun.. part Kenya masa 2008 political crisis... Buat semalam... tertido.. pagi bangun sambung...

Sedau tak sedau aku dah grasped another important skill.. which is paksa diri.. tak tau dalam omputihnya apa..aku rasa paling tepat is SELF-DRIVEN kot.. self-force.. or self-enforce pelik ler bunyi nyer.. 

Maksa diri bukan lagi kerja yang payah.. lama-lama kita jadi tolerant.. menda tu dah jadi routine.. Suatu masa dulu.. Aku sampai nangis-nangis waktu sesi maksa diri.. sekarang ok sikit.. cuma sering aku mulakan dengan curhat dulu kat blog dan mesej-mesej dengan para sahabat handai... then bila siap.. aku acknowledge that small achievement dengan bangga-bangga diri dan menunjuk-nunjuk di blog...

Kih kih kih.. ni nak ke Shah Alam amek buntil ePJJ.. then beli cat lagi.. pastu solat Jumaat.. pastu kelik kampung...

Ya Allah pulihkanlah EMAK.. 

No comments:

Post a Comment