Sunday, January 22, 2017

Quicksand

Ini ex-student aku baru je text.. tanya aku tau ke pasal menda ni... pernah terpikir.. tapi rasa tak pernah dengau term ni and tak pernah gak nulis pasalnya..

Beliau explained.. Steve Jobs guna fake motivation untuk motivate diri.. basically ni sama je dengan pikirkan apa reward nak kita rewardkan diri bila berjaya habiskan sesuatu task.. 

Ini semalam nye entry sebenaunya tapi tak larat nak tulis.. baru jap tadi aku jumpa satu video kat FB pasal cemana nak escape from a quicksand.. bila nengok sebenaunya ia pasal kehidupan gak.. bila berhadapan dengan situation.. 

Tips paling awal dia kasik.. DO NOT GET PANICK.. pastu dia cakap.. ni best.. dia cakap kawan takleh kuarkan kita. yang leh kuarkan kita.. sebab kalau tarik.. badan kita yang leh kuar separuh jer.. dia cakap lagi.. yang boleh kuarkan kita from the situation is ourselves.. kena tenang.. jangan buat banyak motion.. mula2 propel kaki.. pastu baring atas pasir ngadap langit.. ni macam mandang langit mintak tolong dari Allah jer.. pastu buat macam swim backstroke menghala ke tempat selamat... 

Begitulah.. menarik.. banyak hal sebenaunya Allah beri tips pada kita cemana nak kuar dari situasi yang kita tak berapa nak comfy.. Tenang itu penting kan.. Tu sebab aku kalau orang dok ngadu pasal situasi mereka.. tak banyak aku dapat jawab.. aku selalu jawab.. LEK LEK.. Harap uols kat luau sana leh paham.. huhu..

Ok.. nak cibuk.. 

No comments:

Post a Comment