Wednesday, January 4, 2017

Heterodox Paradox

Quite a number of menda yang aku sudah berjaya siapkan. Ni aku tengah berak. Sesambil tu kita leh ler memblog. Ohya aku berak dari tandas D'Tempat.. lama sungguh dah aku tak ke sini. Ni nak swim.. Tadi aku punch-in.. lepas je tu tarus ke sini.

Sekarang aku kat rumah.. Aku wat 12 laps je... so.. 600 meter. Ok lah tu.. rasa agak penat gak... Ada menda nak cerita.. masa dalam jamban ada jer.. tapi pastu lupa.. even aku selalu idea mencurah waktu work out bebenaunya....

Hari nak beli Joy basuh pinggan tu.. BTW Joy itu memang sangat berkesan.. itu dish soap paling aku suka sebab di kala clogged sink ko letak je menda tu banyak sikit kat lobang sink itu. The effect is immediate.

Masa kat kampung tuhari.. dalam diam tak diam aku dah mampu menyapu satu rumah.. semua bilik berserta dengan ruang tamu and dapur semua... tak sangka... kalau dulu rasa penat tu.... lepas tu siap leh sapu laman yang berturap simen kat luau tu...  Impressive tu tok mata aku.. aku rasa ni gara-gara aku kembali bersenam.... 

Apa lagi ek?? Ni.. Kak Long aku.. beliau cerita tentang kisah Pengarah Pendidikan Daerah... MasyaAllah sombong kekwat ninggi diri nak mampus sebab dia sorang jer dalam sytem pendidikan primary & secondary kat negeri tu yang ada PhD....

Tu ler.. pengalaman orang ni lain-lain.. ada orang PhD nyer menyebabkan sifulan egonya tunduk menyembah bumi... BTW prasa "ego menyembah bumi" ni cogankata khas sorang colleague aku... perempuan.... Ni dari Kedah lagi.. beliau ni boleh aku isytiharkan sebagai Maharani Umpat.. memang kaki... Sapa saja di jumpa dia ngumpat... dan jangan sangsi kita yang dalam grup ngumpat dia ni pun dia leh jadikan sasaran ngumpat...

Tapi satulah pasal beliau ni... sangat lembut hati dan muirah hati menolong orang.. itulah paradox nyer tentang beliau.. and dia ni gaklah yang dok citer betapa masa PhD dia ni asik baca Quran... memang PhD dia smooth-sailing...

Pastu lagi dia ni English memang hazab.. baik bercakap baik menulis... Tapi otak of courselah bijak.. cuma command of language jelah... Satu lagi.. sampai sekarang dok bahasakan dirinya kakak walhal aku few years older than her...

Dulu nyampah gak dengan beliau ni.. tapi sekarang aku ok saja dengan beliau sebab beliau sentiasa beri semangat pada aku.. pastu banyak gak tolong.. especially bab-bab publication.. bila ada jer project.. sure invite aku... 

Ohya berbalik pasal perangai manusia bila dah bergelar Dr.... hihihik.. Aku rasa kalau tak further study.. tak rasa aku leh dapat rasa cam sekarang.. buat masa sekarang.. aku sedau banyak menda dalam dunia ni especially dalam bidang aku sendiri yang aku tak tau... so, PhD basically menginsafkan aku... Then, kena hormat dengan kelebihan dan kepakaran orang lain...

Tu sebab sekarang.. aku lek lek jer... kalau dulu.. especially masa lepas abis Master... Mak aaiiii.. aku terasa diri ni bijak banget.. malu sial bila pikir-pikir perangai bangang aku yang ada tu nunjuk pandai tak kena tempat... sekang ni pada aku.. aku tunjuk pandai bila orang tanya... orang tak tanya memang aku senyap jer.. aku takkan beritahu menda yang orang tanak tahu dari aku... 

Pasal Pengarah biol tu... aku rasa mungkin gak beliau drama je tu.. jauh di sudut hati mungkin humble.. tapi bila depan cikgu-cikgu or masa kejer disengajakan untuk berperangai camtu supaya tercapai objektif...  Tapi salu kalau drama taklah sampai orang naik menyampah yang keterlaluan... rasa memang kot.. kesombongannya asli dari hati...

Malas lah citer pasal tu lagi.. ni aku tengah berangan.. cemana life aku lepas grad... Wat masa sekarang aku pikir nanti just buat apa yang perlu sahaja... takde nak promo diri lebih-lebih... lepak-lepak... very low profile... aku macam nak jadikan diri aku invisible.. 

Aku just nak pursue dengan projek Novel bangang aku tu.. pastu nak travel banyak... baca buku banyak-banyak... apa lagi ek??? Ohya... terus aktif.. jalan lari daki berenang... senggayut... menda-menda fizikal ni memang buat aku hepi... yelah hormon gembira merembes...

Baru jap check... ada 4 happy hormones.. endorphin,serotonin, dopamine and oxytocin.

Aku ni dah kena mula modify chapter 2.. nak kena jumpa SV dalam minggu ni.. wajib jumpa!!! Apa yer aku nak buat ni hari??

Satu, nak kuarkan markah ADS666, pastu ADS511... then ADS555... Ini pasti boleh....

Dua, nak print bahan-bahan untuk bikin syllabus baru...

Tiga, beli Joy... Ayam untuk masak.. semalam siap pergi Giant Lukut nak beli ikan bawal emas.... tapi insang dah birat... so kensel.. ayam plak derang dah simpan...

Empat... beli cat putih untuk cat umah Bangi... beli gak cat besi.. semua warna putih...

Lima... modify chapter 2... clueless sungguh kita memikirkan cemana nak modify.. kah kah kah.. banyok oooii.. Hari ni dah Rabu.. aduh cepat masa berlalu...

Enam... modify abstract ICOSH.. then print...

Banyaknya!!!!!



Aku, Emak and Cik Pid.. kat dapur... baru pasan.. tajamnya dadaku... itu indikator kegemukan
Ati punya pose dengan gaya couture
Emak nampak selesa pakai tudung yang ni ha... Ohya, tahun ni aku nak buat baju raya la... beli ke buat ek??? Musti baju Melayu Telok Blangah Tulang Belut.

No comments:

Post a Comment