Thursday, January 5, 2017

Every time they choose... they choose wrong

Aku dah siap beli cat untuk cat umah bangi.. beli cat untuk cat besi pagau umah kampung... Sudah juga siap tanda ADS666, 511 and 555.

Aku dah siap buat part pengenalan for Chapter 2.. walaupun chapter 1 tak siap lagi... tapi lantaklah.. sambil modify chapter 1.. aku buat gak chapter 2.. Aku tak dulik..

Aku dilema.. nak amek cuti ke idak untuk abiskan study ni.. Apply sajalah.. Yakin siap dalam setahun ni... Apa lagi yer?

Oh.. bikin subject baru... belum print lagi bebahannya... sok leh buat.. Sok puasa.. sok banyak menda aku kena siapkan ni...

Aku nak sembang pasal apa lagi ek??? 

Ohya.. BTW masuk 2017 ni.. takde apa yang baru.. takde azam.. cuma mahu lebih bahagia.. lebih kaya kewangan & harta menda... family juga begitu.... maju dan bahagia terus...

Oh.. aku made peace with masa silam.. masa sekang.. dan orang-orang keliling... So, basically aku takde rasa terluka.. tidak terasa teraniaya.. huhu.. Takde juga rasa nak membalas... Misalnya aku ni sentiasa ingat apa kata-kata nista orang pada aku... Tapi aku tak suka balas.... reasonnya...sebab buang masa kot balas...

Lagi satu... nawaitu kita membalas adalah supaya orang yang pernah sakiti hati kita dulu tu dapat rasa apa yang kita rasa.. What makes perjuangan ko mesti rasa apa yang pernah aku rasa so important???

Buang masa woii.. sebabnya.. tiap orang ni unik.. pandainya unik.. bodohnya unik... sensitivitnya unik... sering bila kita membalas.. kita guna perkataan yang serupa dengan apa yang orang tu pernah lemparkan pada kita...

Pernah pikir tak? Can those words really hurt that person???

Lepas lempar kata-kata nista tu.. you thought the person terasa sakit.. terasa derita... ko pun hepi-hepi meraikannya...  tapi kalau orang tu memang tak terasa???  tak rasa apa pun... sia-sia tak usaha ko nak buat orang tu sakit hati or lukakan orang itu??

Sia-sia woiiiii... makanya murid-murid sekalian.., takyah ko tumpukan untuk balas balik... fokuslah pada pembangunan diri..

Kalau ada yang hurt ko.. berlalu saja....

Ah ha.. aku makin jadik aku yang dulu... yang memang takde rasa apa-apa... Basically.. kita-kita ni sudah sedia ada elok.. 

So, kalau ada yang desak kita ubah.... tanya diri??? Untuk siapa perubahan itu?? Untuk diri kita or untuk orang yang menyarankan kita berubah???

Ubah itu kena dari diri kita sendiri.. perubahan yang dipaksakan sering tak menjadi.. or jadi crippled. Macam demokrasi ler.. ia datang dari Barat... ko paksakan kepada Asian societies... African societies yang biasa dengan autokrasi... maka tak menjadi... tu yang ada nama KLEPTOCRACY bagai..

Kat atas tu ayat a character played by Meryl Streep dalam The Giver.. Ini cerita very political.. a debate pasal DEMOCRACY vs AUTOCRACY... yang mana cocok? Yang mana bagus???

Watak Meryl Streep sokong Autocracy.. ini cenderung Plato's Philosopher King.. Ini berkenaan the masses.. orang biasa... inilah masalah demokrasi... dalam pada memelihara hak-hak rakyat... demokrasi gak boleh memuncul dan mempertahankan pemimpin yang korup and despotic... demokrasi melahirkan keputusan yang tidak hebat... 

Kenapa??? Sebab orang yang takde kemahiran buat keputusan diberi peluang untuk buat keputusan... Seringkali mereka buat keputusan yang tak bagus.. (eg.. pilih Trump.. Brexit.. banyak nau examples... kena baca and pikir sendiri...)

Diberi peluang memilih.. mereka buat pilihan yang salah... Tu sebab pemimpin kena datang dari kalangan ahli falsafah.. yang belajar tentang falsafah... mereka inilah yang seringkali bukan sahaja bijak.. tapi berjiwa besar.. dan realistik..

Aku malas nak elaborate further.. sebab ada manusia kepala hotaknya memang takat tu je.. Kalau kita elaborate further.. sure takkan paham...

Aku plak lately pun memang agak nak muntah dengan politics... As an academic discipline... Political Science sudah tidak excites aku lagi...

Ohya.. tapi aku pun dah made peace with Political Science... So, tak rasa apa-apa lagi...

BTW bukanlah aku tak rasa apa langsung.. Cuma aku ni just boleh paham... bila paham takdelah sedih melenting or melatah... bila paham jiwa kita jadi lebih besar untuk tidak argue dengan sesiapa saja.. sama ada yang lebih bijak or yang lebih bangang dengan kita...

Maksudnya senyap dan tidak melawan.. tidak membalas bukan sebab kita kekurangan hujah.. or tak berani.. kita just taknak buang masa.. or elakkan konflik.. konflik melelahkan.. leh divert kita dari our main focus....

Ohya ada khalayak dok sibuk bertanya tentang bagaimana mahu mara... Menda ni walaupun takleh nak plan sangat.. tapi boleh ditrained... kena train diri.. guna conceptual skill..

Kesian.. ada tu cantik... tapi orang dah tanak.. tapi dia nak lagi orang tu... minah ni boleh kesian kat pasangannya tu lebih dari dia kesiankan diri dia sendiri...

Yang jelas..takde orang aniaya dia.. takde orang bully dia.. dia self-bullied... Kesiankan diri sendiri terlebih dahulu...

Nak blah... tah hapa-hapa aku merepek.



3 comments: