Thursday, January 5, 2017

Keep In A Goddamn Cocoon

Aku tengah nunggu masuk waktu Maghrib ni.. Nak buka.... Dah Khamis ek... kejap jer... Yay.. dah masuk waktu....

Lega dah makan.... ni aku nak baca Yasin jap.. malam Jumaat ni hari...

Aku nye daging kicap dengan sardin tak sedap langsung... kesian aku... tapi sebab lapau.. aku makan gak.

"Keep in a goddamn cocoon" ialah statement by Bill Clinton refers to his visit to Petrograd or Petersburgh. PA Clinton blamed Putin yang masa tu was the officer in charge yang managed itinerary Clinton... dalam buku Steven Lee Myers ni tak sebut tahun berapa.. Tapi aku syak tahun 1994.

Begitulah dunia berputar.. begitu juga dengan nasib seseorang... nengok Putin.. dulu dia kendalikan itinerary presiden.. sekarang dia pulak bergelar presiden... 

The best part... in 2016 Putin yang mempengaruhi results pilihan raya presiden US... lagi nambah best, Putin nyebabkan kekalahan the wife of presiden yang pernah beliau kendalikan itinerarynya...

Buku Putin ni lambat sungguh aku buat khatam...

Dalam buku tu.. dibagitau yang Putin was overzealous.. hahaha.. banyak ler term yang aku tak paham Myers tu guna.. selalu aku agak-agak je apa meaningnya.

Overzealous means too excited sampaikan a person gone too far... 

Menda ni perkara biasa dalam kehidupan.. too excited dengan kerja.. dengan trip.. dengan celebrity.. dengan yang disayangi.. even dengan diri sendiri!!

Aku pun pernah alaminya... mungkin sekarang pun ada.. cuma tak perasan.

Ah ha.. Ini aku baru nengok a clip by Xandria Ooi.. Best minah ni punya citer.. tengok muka dia pun lawak gila.. haha

Dia dok berkisah pasal sorang raja yang satu jarinya kena amputated. Dah kena potong baginda murka lantas mengjailkan tabibnya.. Katanya tabib tu incompetent sebab tak dapat selamatkan jari baginda.. dan penjara itu adalah balasan kepada the LOSS yang dirasai baginda..

Nak jadi cerita.. baginda keluar memburu.. then LOSS.. sesat.. then kena tangkap dengan orang asli.. pastu orang asli nak bunuh baginda untuk jadi sacrifice for their god. Dalam pada nak bunuh the priest cakap the scarifice which is the king tak sempurna sebab ada 9 jari jer.. maka the king was released.

Begitulah... when something BAD happens.. It happens for a GOOD reason. Kalau jari tak hilang.. sure raja tadi dah jadi korban...

Satu lagi yang best.. Miss Ooi cakap.. when we experience situasi yang mengundur ke belakang... ia semacam menarik the arrow... mengundur ke belakang is actually a situation that prepares for a launching!!! Pull back untuk simpan segala tenaga untuk focus kepada suatu destinasi...

Miss Ooi pun senada dengan aku.. katanya.. there is no bad and good.. yang ada hanyalah situation.. condition... a bad situation may lead us to greatness... 

Tu sebablah aku tak nampak mana celah kita wajar merungut dan merasa down dengan segala situasi yang melanda kita..

Yang aku perasan... kita defines GOOD bila situasi itu menurut apa yang kita mau.. if otherwise, kita defines nya sebagai buruk... Yang aku belajar dari banyak perkara yang melanda diri aku so far.. ialah tak semua menda yang kita mahu itu wajar or bagus untuk kita.. dan aku belajar menerima situasi yang tidak menurut kemahuan aku.. 

Itulah MAKE PEACE... berdamai dengan kehidupan.. bersangka baik dengan kehidupan dan segala isinya.. huhuhu...

Aku nak ke kampus.. nak amek all the articles and few books which aku sangat perlu to pulun tonight!!!!

Doakan aku berjaya!!!! 


2 comments: