Friday, January 13, 2017

My Emak

Aku terlalu sedih.. Aku macam orang lain juga.. Ko boleh keji aku.... ko boleh perlekeh aku.. ko boleh hina aku... tapi bukan Emak aku...

Aku terlalu sedih sebab ada kalangam yang fikir Emak is no more herself... Ko boleh cakap aku in denial... sokay.. mungkin aku tak dapat terima kenyataan...

Aku pernah was not myself.. aku pernah sangat teruk... Pernah in a deep shit.. pernah at the bottom tranch of an ocean... Di kala orang lain tak percaya aku... di kala orang lain buang aku.. di kala orang lain lupakan aku... di kala orang injak-injakkan aku... punahkan esteem aku... 

Emak was there... Emak juga in denial... She stood by me.. Beliau kata aku anak yang sangat baik.. Beliau tegas cakap.. beliau sangat bangga ada anak seperti aku... She has never betrayed me... begitulah Emak.. i bet the other emaks also like my Emak 

Drama betul tulisan di atas... Tak marah pun pada sesiapa yang pernah menyingkir aku... mereka ada sebab tersendiri... nak dendam jauh sekali... huhuhu.. 

Lagipun itu kisah lalu.. aku cuma mengimbau untuk bagitau betapa Emak terlalu istimewa.. Aku dah jahannam... tapi beliau tetap di sisi... Kerana her trust jugaklah orang keliling pun lambat laun kembali percaya pada aku...   

Terkini... Aku sedih kenang...Ada yang saran bawak Emak jumpa psychiatrist.. Aku tahu... itu untuk kebaikan... aku tahu perception tentang psychiatrist dan perception tentang jumpa psychiatrist perlu di ubah... tapi kita ni kat Mesia... bukan negara-negara maju...

Kalau bawak Emak jumpa psychiatrist... punah esteem beliau.... hancur luluh hati beliau... sebab beliau punya persepsi seperti yang aku cakap tadi... even kalau ko hantar aku pun.. orang nasihat aku.. "Bad.. aku suggest ko jumpa psychiatrist... " Aku juga akan sedih.. aku juga takleh terima.. kalau ko naishat aku waktu aku di oversea penerimaannya pasti beda.  

Satu lagi... Aku just nak bagitau.. kalau orang tak tak gila tapi dituduh gila... atau dibagitau yang dia gila.. lama-lama memang dia jadik gila... mula-mula dia tak percaya dia gila.. tapi dah semua orang keliling bagitau dia gila... memang dia akan percaya dia gila dan really act like one!!! 

Same goes to the other scenario.. Macam orang bodoh or hodoh... kalau ko bagitau dia macam tu... lama-lama dia percaya... terus orang tu dilanda depression...

Begitu juga orang yang tak jahat or tak berapa nak jahat... ko tuduh dia macam-macam.. memang betul-betul dia jadik jahat... bukan sahaja jahat terhadap diri sendiri.. tapi jahat pada engko gak nanti... 

Macam dalam relationshiplah... ko tuduh pasangan ko cheating on you... walhal dia tidak... or light-light jer... tapi berpuluh kali ko kena pertuduhan yang sama... 

Ok.. nak lagi senang.. put yourself sebagai tertuduh... padahal ko ni angel.. macam Azharina's Angels yang dipanggil malaikat... tapi hari-hari kena tuduh... lama-lama.. ko buat tak?? 

Unless orang tu adalah aku... yang punya daya tahan yang luar biasa.. kalau orang-orang lembik yang di luar sana.. hmmmm.. memang habis lah...

Tu sebab kata-kata.. walaupun kata-kata biasa... kata-kata itu adalah doa... memang sounds poyo... tapi itulah kenyataannya... kena say good things.. kasi remarks yang bagus-bagus tentang orang-orang yang kita care... 

Tapi yang lebih penting.. say good things about ourselves... merendah diri itu terpuji.. tapi bring down ourselves itu wajib hindari.

1 comment:

  1. Jangan cemtu sir... take it positively k! Dorang tak niat tu just trying to help.. suggest initiative yg tak langsung tak sedar buat sir terasa. Sir positive sir!

    ReplyDelete