Monday, January 23, 2017

Pemberian Dari Ayah

Aku tak sedau yang rupanya Ayah beri aku duit.. Aku mati-mati ingat yang Ayah masukkan duit dalam Tabung Haji aku tu untuk sementara saja... Sebab beliau bagitau nak masukkan duit sebab nak tumpang dalam akaun Tabung Haji aku tu... Pastu konon nak amek balik..

Tapi lama lepas tu aku terjumpa a note from Ayah kat belakang resit... Beliau depositkan dalam bulan Februari.. Aku hanya terjumpa the note dalam hujung Mei...

Aku sangat sayu baca nota itu... Looking at the signature tu sendiri buat aku bergenang air mata.. Itu signature terawal yang aku kenal.. Aku the only anak yang sekolah rendah ikut Ayah.. Lima orang abang dan kakak-kakak aku semuanya ikut Emak... 

Aku ikut Ayah masa darjah 1 sampai darjah 3.. Darjah 1 kat Sekolah Kebangsaan Chohong.. Masa tu Ayah dah jadik Guru Besau.. masa tu banyak gak aku tau rahasia Ayah sebab masa tu aku dah pandai pikir sikit.. Ayah ada usha Cikgu Rohani... pastu Ayah kalau tak puasa akan pergi lepak kat tali kunci air kat Sungai Kesang.. ini sempadan Melaka-Johor.. Ini jalan Komong.. Aku yakin tempat lepak kitorang waktu Ayah rehat dari puasa tu adalah sangat dekat dengan the latest archaeological site kat Kampung Chohong..

Aku cerita bukan burukkan Ayah.. sekadar mengenang kisah dulu... Ayah dah tua.. 

Aku pernah kecil hati dengan Ayah.. sebab aku pernah rasa beliau tidak terima aku seadanya...

Tapi aku being aku.. Aku tak pernah memusuhi beliau... In fact memang tak reti nak bermusuh dengan sesiapa pun dalam dunia ni... kalau tak diberikan duit ni pun aku tetap buat apa yang perlu aku lakukan untuk beliau dan Emak...

Aku kat opis.. Marking dan Key in... Aku sebenaunya banyak menda nak luah kat sini.. Tapi cepat hilang segala apa yang aku rasa sedih.. Baru je nak curhat kat sini.. aku dah tak ingat...

Nanti aku try gak gali emosi itu... yeah.. kena express.. kadang kita rasa macam ok.. tapi kena luah.. bila luah lega.. lagipun this BLOG is A MONOLOG... So, objectivenya sangat jelas.. Ia adalah medium aku becakap sorang-sorang untuk aku menjaga hati aku sendiri.

Kena pantas buat kerja ni.

Huhu.. see.. aku baru je cakap tentang curhat.. sikit je ni.. tapi terus aku rasa RELIEVED.. Nanti aku akan cuba keluarkan entry pasal Emak.. Tentang kemurungan beliau... 

Harap pada sapa yang baca apa jua tentang kisah aku dan family aku kat sini.. bukan aku bukak pekong bukan aku tak tau malu.. cuma tempat ini adalah tempat untuk brainstorm... selain daripada curhat.. 

Macam nak privatekan blog ni.. tapi kang rasa betul-betul bermonolog pulak.. and lagi satu aku still publickan sebab mana tau.. apa yang aku experience boleh orang lain belajau ker.. 

Banyak sangat menda ni.. tapi tulah busy gila.

BTW ni hari hujan dah renti... dari tuhari masa balik kampung tuhari lebat gila...  

No comments:

Post a Comment