Sunday, December 11, 2016

Trans

Aku tengah berak di jamban Masjid Jamek Seremban yang cantik. Banyak opis kat area sini macam SAINS (Serikat Air NS)... Opis Pendakwaraya Negeri.. TM Center.. Balai Polis.. even Istana Hinggap pun area sini...

Itu semalam.. hari Sabtu.. Itu lepas amek kereta kat Honda Service Center. Ini hari aku duduk rumah saja di Nusari Bayu untuk modify thesis ini. Pagi tadi aku berjaya go walk.. sambil berjalan laju, aku sembang dengan sahabat baik yang aku dah anggap beliau ini sebagai peti aduan... Dengan beliau ni memang win-lose punya friendship sebab aku saja yang keep on curhat pada beliau dan bukan sebaliknya.

Aku mengadu tentang kisah kelmarin, hari Jemahat bila aku jumpa sorang mamat ni yang memang aku dah beberapa bulan aku mengelak. Bukan apa... dia ni jenis manusia yang memang malas aku nak sembang..  sebab character beliau yang memang merengsakan. Yang tak bestnya, tiap kali lepas sembang sure hari-hari aku jadi gelap gelita...

Dalam pada aku bergembira sebab appraisal yang bagus.. ada saja yang buat aku sedih. Tapi Alhamdulillah sekarang aku tak lagi macam dulu. Dulu ambil masa sampai seminggu dua untuk ok. Sekarang less than an hour. Dulu aku akan termenung lepas tu duduk depan TV lama... berejam-jam sampai tak mandi tak solat... Sekarang aku terus saja buat kerja. Progress agak memberangkan...

Bukan itu saja indikator ke-ok-an aku...  aku manage pergi solat Jumaat lepas sahaja jumpa mamat itu. Kalau dulu memang aku ponteng. Then, pagi ini aku berjaya beriadah. I know semua ini small... but ia semua begitu meaningful.

Aku nak buat kerja ni, tapi kena express kat sini gak... Express di sini boleh ekspreskan aku untuk menulis tesis.

Sekarang aku melihat apa sahaja yang merintang dalam perjalanam aku menuju sukses sebagai bukan penghalang.. tapi sebagai jambatan or ELEVATED EXPRESSWAY macam AKLEH (Ampang-KL Elevated Highway). Menda hepi buat aku terus mara dan menda unhappy lagi buat aku memecut FULL-THROTTLED (bak kata Tok Ram kepada Siti Sarah masa finale GV). Kesedihan bukan lagi red traffic light untuk aku.

Satu lagi aku berpegang teguh pada statement sorang sahabat ini.. katanya.. Allah uji kita sebab nak anugerahi REZEKI.. Kepercayaan itu memang pembakar semangat. So, aku tengok kejian yang dilempar pada aku itu sebagai PEMBUKA rezeki..

Alhamdulillah.. Aku sangat bersyukur sebab sudah ada SKILL rebound ini. Aku cakap kau.. dulu memang susah.. Tapi inilah aku yang sebenarnya dari kecik-kecik.. Bingkas bangkit dan tak bertangguh untuk bangun... Ini macam pakai high-heels, terpelecuk.. orang keliling nampak dan gelak.. tapi aku terus SELAMBA MARA walau berkaki ayam.

Hasil analisis kata-kata mamat yang men-down-kan itu, kami yakin yang beliau mewakili khalayak yang sungguh tak menyangka aku masih intact.. mereka pikir selepas aku tersembam menyembah bumi aku takkan mampu bangkit semula... Pada mereka... kemampuan aku untuk terus bernyawa seperti biasa dan melonjakkan diri dalam banyak perkara sebagai TOO GOOD TO BE TRUE.. yeah mungkin..  

Selain continuous support dari family and para SAHABAT, aku acquire skill ini dari banyak membaca buku-buku politics. Memerhati cemana negara-negara atas dunia ni menghadapi gawat.. krisis.. bencana.. malapetaka.. Ada negara ambil masa yang sangat lama untuk bangkit.. ada negara yang ambil masa sangat singkat untuk kembali berkuasa...

Begitu jugak dengan politicians... ramai yang aku lihat... rileks-rileks dulu sebelum really flexing their muscles... Mereka mengumpul kekuatan.. mengumpul segala sumber... menngumpul pengaruh.. Mereka tiada masa lagi untuk bersedih.. tiada masa untuk merungut... tiada masa untuk blaming others atas kemaslahatan yang menimpa diri. The FOCUS is on perbaiki diri especially ATTITUDE dan APPRECIATE sumber (sama ada sumber yang berbentuk materi atau manusia).. yang ada di sekeliling.... Aku hargai juga tenaga atau ENERGY.. sama ada ia positive atau negative.. sebab kedua-duanya berguna... so takkan amek yang positif saja kan???

So, aku SWALLOW & DIGEST segala NISTA... Aku hadam segala KEJADAMAN segala KEPAHITAN... KEPAYAHAN... KELELAHAN... Inilah yang sebenarnya yang jadi aku SUPER kuat... Alhamdulillah.. Aku sangat bersyukur kepada Allah.. Semoga Allah semakin beri aku kekuatan.. Semoga Allah terus istiqamahkan orang-orang sekeliling untuk terus menyokong aku.,..

Arghh.. leganya.... syukur.. sukur.. syukur.. So, aku memikirkan pelbagai kembara TRANS,.. first of all Trans-SEAP (South East Asian Peninsula... Dedulu, sebelum SEA Games, there were Sukan SEAP... Indonesia and Philippines tak joined masa tu.. korang pergilah google..), Secondly, Trans-Siberia... Lepas-lepas tu... Trans-Sumatra.. Trans-Borneo...  Sekarang aku terpikirin Trans-Arabia... Tapi yang lebih doable is Trans-Hijazi.. Mula dari Amman.. then gi Madinah.. pastu Jeddah... Makkah... Najran.. Taiz.. Sana'a.. Aden.. tiga negara.. Jordan.. Saudi.. then Yemen.... Orang sekarang dok asik tumpu kat pantai timur Arabia yang kaya raya.. Walhal yang lagi best,... yang lebih cultural.. lebih historical is pantai barat Arabia.. yang ngadap Laut Merah nu.... Ya Allah... Please makbulkan cita-cita hambaMu ini...

Yay!!! Aku nak tengok Konser Siti jap.

No comments:

Post a Comment