Monday, December 26, 2016

Gambit

Buku paling baru aku baca ni penuh dengan terms yang aku tak paham macam kat atas tu... Aku ingatkan ini perkataan Melayu.. rupanya asal Italian... dia nye meaning aku leh sum up kan as tactical move... So, boleh guna ini term macam "political gambit," and "financial gambit."

Aku baru saja selesai ngemas-ngemas nak balik kampung.. ngantuk sebenaunya ni.. tapi dalam keter kang sure ok.. 

Progress tesis aku agak kureng lah.. agak payah nak mikirkan cemana nak modify... yang aku pasan bila SV aku betulkan.. ada words yang buat aku lagi kompius like "Bad tak pandai berhujah" dan "bahasa Bad is bad" Aku pun tak reti cemana nak argue... Aku rasa cara aku descriptive kot... Bahasa Melayu aku plak aku rasa ok jer... Aku dengau jelah and tak terlalu mikirkan.. just buat surely pastu ada result.

Tadi aku sempat timbang berat.. mak oiiii.. dah 90kg... Aku yakin few days back was even heavier. This is really alarming.. betul sangat buncit aku sekarang. Tak sedau.. makan-makan terus gemuk..

Apapun akunya personal campaign untuk lebih sihat dan tampan makin menjadi... hahaha.. Aku dah tak minum 3 in 1... minum banyak air kosong.. then baru je aku pasan aku tak crave sugar as I used to... Dah boleh teguk teh kosong and kopi kosong... memberangsangkan pencapaian tu... 

BTW memberangsangkan dalam English apa eh?? Stimulating itu merangsangkan... mind-blowing kot,.. nanti lah..

Ohya.. dari tuhari nak cerita tapi tak tercerita... Aku sudah berjaya habiskan surah Al-Baqarah.. Sekarang ni tengah Ali Imran. Last sekali aku baca habis surah tu was in 1988.. Sebelum runtuhnya tembok Berlin dan sebelum dissolution of Yugoslavia and disintegration of Soviet Union... Lama kan? It took me 28 donkey's years.. Aku plan siap PhD.. siap juga khatam Quran.. Aku tak khatam Quran.. sebab tingkatan 1 dok hostel... Tak sedau pun.. satu hari satu 'ain, tup-tup dah abis surah tu.. baaru aku sedau.. doa banyak amek dari surah tu..

Oh semalam aku ada conversation dengan sorang ex student aku ni... beliau bercerita tentang kemaslahatannya... Maka, aku pon dok le cerabih pasal diri aku pulak.. huhu.. nak kasik inspirasi.. bila aku bukak cerita.. beliau terus menanyakan soklan....

"Kenapa Sir boleh jadi begitu"

Aku dah agak.. sure soklan ini... Orang-orang yang kepala otak belum nak pandai lagi.. dia akan focus kepada menda lepas... Soklan itu menandakan beliau masih terperangkap dengan tragedi lepas.. So, apa soklan yang patut kita tanya bila orang bercerita tentang kisah mereka???

"Cemana Sir overcome the situation?"

Ha.. kalau ko tanya cenggini.. itu tanda you are a forward-person.. bukan straightforward yer.. forward.. dia mara.. maju... dia tengok depan.. bila ke depan je ko takkan sesal.. ko takkan keciwa...

Cakap pasal straightforward.. ramai antara kita yang bangga jadi seseorang yang sebegitu.. aku pun ada waktu cenggitu gak.. tapi pada hemat dan pengalaman aku... straightforward waktu hati sejuk kepala pun sejuk... kalau salah satu panas... better senyap...

Satu lagi.. pasan tak kat atas tu???? Aku tak guna perkataan "problem"?

Remember.. words that you chose describe diri kita... even dalam soklan yang ko tujukan pada orang lain...  (arghhh aku sedang berangan habis study, so aku leh menulis free-style... )

Back to the "tak guna perkataan problem."

"Cemana Sir overcome the situation?" VERSUS "Cemana Sir overcome the problem/issue?"

Bedakannya... guna situation sebab it sounds positive... kalau ko tanya problem.. maksudnya ko adalah manusia yang sentiasa dalam serba tak kena...

Itu yang character yang bila kita keji dia marah.. bila puji dia maki.. bila miskin dia merungut.. bila kaya dia komplen juga.. bila kita tak tolong dia amek hati.. bila kita tolong pun dia tetap tak puas hati... 

Itu sebab... kalau bertanya.. bertanya bagaimana cara overcome... rather tanya... kenapa jadi begitu.. seolah dia nak tolong kita identify factor... factor that lead to bla bla bla bla.... bengap betul... pernah buat research pun bengap lagi... 

Then bila tanya... guna SITUATION...  pasan tak orang puteh??? Mereka guna situation....

Bunyi macam denial... problem is still a problem.. macam gemuk.. even kurus pun.. tapi problem ke tak depends pada yang empunya badan dan orang yang melihat...

Macam aku.. bila tengok orang kurus.. pada aku itu bukan problem.. itu condition.. situation.. Tapi terpulang pada orang kurus.. kalau dia jenis yang semuanya serabut.. maka being kurus is just another problem...

Ini satu perangai orang Utara yang selalu orang lain terikut.. it is infectious.. menda endemic untuk orang Utara ni sekarang dah jadik epidemic...

Kalau 40 kali kita cakap "AKU SERABUT" dalam masa sehari semalam.. pastu kiralah dalam masa a week.... a month.. a year.. a lifetime... 

Kalau religus orangnya.. pernah tak dengau Usetad (macam Amistad.. haha.. kalau kat US.. sangat berkaitan dengan slavery.. sebab ada kapal nama Amistad.. ironically, ini perkataan Spanish for friendship... dari perkataan AMIGO) cakap... Apa saja yang kita cakap tu doa??? 

The best part.... ini bukan saja cakap.. tapi tambah pulak dengan confession secara bertulis.. kat WhatsApp.. (ha letak je kat status...), kat FB, kat IG.. then tweet plak...

Once and for all.. aku gesa rerakan leluhur.. cease using SERABUT to describe your condition... Serabut ni level ke-amburaduil-an nya lebih teruk daripada pening or pusing... Ini macam you are in a state of anarchy... it is beyond anarchy!!! Ini bukan tahap unorganized.. ini macam DIS-ORDER.. Kenyah-tertiban... 

Dulu masa aku dok Kedah aku ada kawan suka sangat guna perkataan serabut.. memang vibes tu kena kat aku...  7 tahun aku kat sana... hari-hari dihempok dengan perkataan serabut.. akhirnya liberate myself bila pindah Seremban... 

Even sekarang bila aku receive text from friends sama ada yang tengah dok kat Kedah or orang Selatan yang suka cakap Utara... cakap mereka tengah dok serabut.. It affects me..vibes itu aku leh rasa... 

Tapi sekarang..aku leh manage lah.. dulu orang bagitau dia serabut.. aku yang tengah elok pun leh jadi serabut...

Use better words la.. ni tak.. serabut.. serabut.. serabut... maka berkabutlah hari-hari kita.. Alamak dah pukul 7.55am.


Buruk warna keter tu

Aku menang yer tiup balloon tu.. Dua ekor rakan aku ni gagal tewaskan aku yang jauh lebih tua.. Aku yang tak macho ni berjaya tewaskan mamat dua ekor ni yang extremely macho. It is all about your lungs.. hanya swimmer boleh lakukan... Oh lagi satu petuanya ialah we have to stand straight.. do not bend.. Aku dapat petua ni masa vocal training bersama Cikgu Dia Fadila yang nyanyi lagu Jat Da Da Da.. Basically keluar suara adalah keluarkan udara.

Mokhtar... muka jahat gila... tapi warna mata biru.. Macam Yemeni lah dia ni.. kulit brown.. tapi mata biru..

7 comments:

  1. Gambar kedua tu comel!! Mcm penguins... hik hik

    ReplyDelete
  2. Hahahaaa. Ingatkan nk boh gambar jer.. belon sir paling besau hebat2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesan dari 100 laps.. Yeah. Btw, sy dh fully khatam blog ni tau haa. Sonok baca kisah sir dari dulu until now! Hahahha...

      Delete