Friday, December 9, 2016

Stasi

Stasi ni singkatan untuk State Security Service... Ini semua involve spying secara OVERT & COVERT. Ini intelligence bagi East Germany.

BND is singkatan untuk West German foreign intelligence. Ini semua dalam buku Myers (2015) yang discusses tentang Putin. Putin dedulu keja dengan KGB, kena posting kat Dresden, GDR. Dia ni dulu loser gak orangnya. 

Begitulah dunia berputar. Semalam berkuasa, esok tersiksa. Kelmarin loser, lusa tulat kaya dan glamour. Sering menda yang tak disangka tiba dan membawa ceria. 

Yang aku perasan kita ni kena keep on berusaha.. Tapi tulah processnya selalu muncul obstacles untuk ditackled and dihandled... Melelahkan.. Patutlah orang-orang bijak.. orang-orang agama suruh kita banyak bersabar dalam mengerjakan sesuatu perkara.. 

Umur 40 baru paham. Kah kah kah. Terlambat? No lah, takde yang terlambat dalam hidup. Yang penting be grateful sebab tersedau, daripada tak tersedau langsung.

Aku dalam pada buat tesis dapat gak luangkan masa sikit kasik progress pada novel. Hantam sajalah. Mana tahu kot-kot jadi best seller, Pastu kot-kot Syamsul Yusof berminat mau bikin filem adaptasi dari novel bangang aku nanti. Berangan.

Tuhari aku sembang dengan sahabat baik aku dunia akhirat. Ini memang gila baik, cantik dan bijak. Masa tak kenal aku ingat beliau ni jenis ngok... rupa-rupanya luar biasa.. jiwa luar biasa, kepala hotak pun bergeliga...

Sembang pasal inovasi... itulah ada beberapa idea hebat terkeluar dari kepala hotak aku hasil asakan beliau.. memang menarik.. Tapi banyak kerja kalau nak materalisedkan... Rupa paras product ni macam online quiz yang aku dah kasik untuk students Project Management. Ia boleh buatkan students lebih fun dalam belajau sesuatu subjects. Tapi matlamat paling penting is memudahkan lecturers nak menanda. Product itu boleh merevolusi cara belajau dan mengajau!!! 

Barulah dua-dua seronok... Yang belajau seronok.. yang  mengajau pun seronok. Takdelah kijenya ngabiskan kelas awal... Product ni leh bantu lecturer yang kepala hotak tumpul untuk isi masa.. Eg. kalau lecture abis cepat, baki masa tu leh guna product ni... Maksudnya, lecture & tutorial punya masa boleh dimaximizekan penggunaanya...  

Siyes aku layak jadi Dekan lepas ni...   

Tapi itulah masa.. masa tak cukup.. banyak sungguh menda yang perlu aku bikinin.. Satu lagi aku mohon Allah beri aku kesihatan yang berterusan, ketampanan yang tiada tolok bandingan dan ketajaman akal fikiran... Pastu mohon kewangan dan harta yang melimpah ruah macam Donald Trump. Barulah senang nak memberi sumbangan.

BTW untuk Project Management.. sudah nampak gimana mau bikin menda tu.. Cuma untuk Global Affairs saja belum. 

Aku mau create team.. Tapi mesti yang benar-benar ikhlas bekerja.. Pastu yang dengar kata.. tidak membantah.. tidak melawan,.,. yang lebih penting kepala hotaknya sentiasa memikirkan APA YANG BOLEH AKU SUMBANGKAN kepada project dan bukannya APA YANG AKU DAPAT dari project ni... Kena admit bahawa aku always right when it comes to the project.. lagi satu mesti tahan kena maki.

Mana aku nak carik team member macam tu eh? Wujudkah?

No comments:

Post a Comment