Thursday, December 8, 2016

Karpov vs Kasparov

Malam tadi masa berak sebelum nyental jamban aku terjumpa dua nama yang dah decades aku tak jumpa. Ini antara nama yang selalu keluar kat Dunia Jam 10 di RTM1 dan ruangan sukan Utusan Malaysia. Finale World Chess Championship selalunya involved mereka. Myers (2015:41) bagitau battle mereka bukan sekadar chess tapi was seen as an ideological clash between the old and the new guards.

Nama diorang pun remind me of Ayah. Dulu beliau kaki chess, kaki main dam. He loves games yang banyak guna otak. Beliau juga suka main crosswords sampai simpan banyak gila keratan crossword dari sok kabar... Sebab beliau nak tengok parterns & chronology... sebab soalan cenderung berulang. It was a simple research.  Ayah jugak suka "bar game" or may be namanya is PIXELS. Kakak aku yang nombor 5 introduced the game pada Ayah. Itu memang 90's punya game.

Mata Ayah sekarang sudah berselaput.. Nak baca Quran pun tak boleh dah.. Klinik Jasin sudah buat thorough check-up bila pergi Melaka GH, mereka pergi buat semula check-up yang sudah dibuat di Jasin. Apa ke bangangnya hospital. Pastu Ayah suspect GH tanak buang selaput because of his age. Orang GH bagitau beliau masih boleh melihat. Apa ke bangang.. kalau aku ada situ masa tu sure mereka dah kena kata-kata nista.

Kasihan Ayah... Waktu kecik, masa Emak hospitalized kat UH... Masa tu PPUM was simply known as UH... masa tu PJ masih aman & tenteram... masa Jalan Gasing tak memusingkan kepala macam sekarang... Masa tu ada sebuah bangunan tinggi di UH memang very iconic... architecturally simple tapi nampak je kita akan ingat itulah UH. Masa emak kena kangker.. rasa macam pangkal rahim kot... 

Masa itulah aku sangat rapat dengan Ayah... ke sana ke mari dengan beliau... even masa sebelum emak masuk UH pun aku selalu dengan Ayah.. naik motor duduk depan.. Pengalaman yang paling aku ingat ialah Ayah bawak aku tengok masa Lebuh Raya Utara-Selatran sedang dalam pembinaan. Naik motor Suzuki merah... Legend betul motosikal tu.. Aku ingat lagi.. Ayah cakap.. "Ayah mungkin tak dapat tengok lebuh raya ni siap.." hehe.. beliau dapat tengok.. Pastu beliau ada bawak aku jalan estet.. jalan tanah merah dari Meriang kat Masjid Baru tembus kat Sungai Dua di Asahan. Takut masa tu sebab lalu lereng-lereng bukit yang curam.

Haha.. basically kegemaran aku jalan-jalan merata tempat... tak takut explore sendiri adalah kerana Ayah.... Terima kasih Ayah.. oh.. Ayah jugak yang ajar aku main chess.. tapi tak jadi kegemaran.. sebab asik kalah.. mungkin gak aku jenis takut kalah.. That explains aku ni tidak competitive.. Sebab takut kalah... 

Tapi aku realize yang aku sering diheret sama untuk bertanding.. Atau orang bertanding dengan aku senyap-senyap... Dapat tau dari member lain.... Atau orang jadikan aku sebagai the benchmark... Tipulah kalau tak rasa bagus.. dan tipulah kalau tak rasa seronok.. 

Ok perumpamaannya macam ramai orang syiok kat kita... kat mulut cakap rimas.. menyampah.. meluat.. tapi dalam hati seronok.. good for our ESTEEM.. buat kita rasa confidence... tapi lama-lama memang betul-betul merimaskan gak sebab orang-orang yang syiok kat kita tu sering went overboard... 

Maka begitulah dengan pertandingan... bertanding sapa lebih besau keter... sapa ada umah besau.. sapa paling banyak pergi oversea.. sapa gaji lagi besau.. keja sapa lagi mencabau... begitu gak dengan tempat kerja.. sapa dah dapat kanan.. sapa sering menjadi pilihan management untuk kelola kerja.. sapa dah siap PhD... markah sapa lebih tinggi untuk audit dan pemantauan.. SKT sapa lagi tinggi..

Seriously I don't give a shit about semua menda tu... Sebab dari kecik aku berada dalam dunia aku yang sangat tersendiri.. even aku tak merasa sibling rivalry.. sebab atas-atas aku jauh lebih tua dari aku... That explains kenapa aku selalu mengalah dengan kakak-kakak aku and dengan abang aku.. In fact aku sangat look em up. 

Tapi cuma satu... lama-lama bila asik diheret untuk bertanding.. dan lama-lama asik dijadikan benchmark.. maka memang aku akan bertanding... ha ha ha ha ha.. dan seringkali gear penuh.. Full Throttle!!! 

Kenapa? Sebab seronok juga.. dan sebab memang bagus untuk esteem.. Maka bertandinglah aku... One thing.. bila aku bertanding... Aku memang menang!!!! I can be Siti Nuhaliza.. We always win...

Semalam.. appraisal.. aku taklah berdebau.. tapi risau.. I was very calm mengadap 4 bosses. In fact mereka pulak yang tersipu-sipu dan mereka yang kelihatan anxious. Apapun,  aku terlalu bersyukur pada Allah.. Aku punya markah terlalu bagus untuk tahun ini.. Tahun ini aku banyak dilanda kontroversi.. Aku ramai gak yang benci.. 

Itulah namanya MIRACLE... Tanpa Allah.. tanpa SAHABAT-SAHABAT.. I should mention names.. tapi aku yakin.. individu-individu tersebut tahu siapa diri mereka... aku tak dapat markah yang sebegitu baik tanpa mereka.... Mereka inilah yang tarik aku keluar dari kegelapan.. yang tanpa jemu bagitahu aku yang aku bagus.. yang bagi tahu aku yang aku boleh buat.. yang bagitahu aku yang mereka sayang aku...

SKT or LPNT 2016 bukan sekadar nombor.. ia adalah SYMBOL.... 

Tak terungkap kata semalam... Ia bukan cemerlang.. tapi ia cukup untuk naik pangkat... In fact ada peningkatan banding dengan tahun lepas.. Yang penting.. gaji tetap naik. Syukur Alhamdulillah.. Nanti mau buat potongan zakat dan Tabung Haji.

Nak cerita lagi panjang.... tapi dah dekat pukul 5.00 pagi... yeah.. SKT itu tanda kemenangan aku bertanding hadapi diri sendiri.. bertanding dengan the demon inside me.. bertanding dengan persepsi buruk orang sekitar terhadap aku.. bertanding dengan khalayak yang intentionally and unintentionally happy dengan aku yang tidak happy... 

It was a good luck.. it was a miracle... Tapi dalam pada yang sama... kecekalan dan ketabahan dalam ni.. hanya few people and Allah sahaja yang tahu.. 

In fact orang sekitar aku perlu 3 kali lebih tabah untuk hadapi aku pada waktu itu.. hadapi aku yang sudah hilang punca.. hadapi aku yang sudah hilang maruah..  Terima kasih khas sebab terus bekepercayaan terhadap aku.

Apa lagi yer.. Ohya.. ada seorang sahabat ini.. beliau dari kemarin dok cakap tentang miracle... kata dia kena stop waiting for miracle.. 

Kalaulah aku boleh bagitau... please redefine.. rebrand.. reconceptualize miracle.. ubah.. kita semua perlukan wang.. tapi wang bukan miracle... yang ajaib itu adalah ANDA dan orang-orang di sekitar anda... 

Macam khalayak yang kata betapa sukarnya nak baca buku ilmiah.. ko tak suka paksa diri.. Nasihat aku... UBAH istilah.. tadi guna PAKSA.. sekarang guna LATIH... 

Bezakannya...  AKU PAKSA DIRI BACA BUKU... AKU LATIH DIRI BACA BUKU.... 

In fact... there's nothing wrong.. it is not negative to use that term....  

PAKSA = FORCE, FORCE connotes POWER, KUASA... tu sebab.. AIR FORCE.. ARM FORCES.. Your ability to paksa diri.. itu POWERFUL... Ko kuasai diri sendiri.. kalau ko boleh kuasai diri.. lama-lama ko boleh kuasai orang lain.  

So, satu menda bangang tentang aku.. kah kah kah.. aku percaya aku ni AJAIB.... Tapi of course dengan izin Allah, dengan restu Emak & Ayah, dan bantuan rakan-rakan... Sila lihat cara aku kerja... obstacles yang aku tempuhi so far.. lihat potentials.. lihat jika outcomes.. di situ boleh nampak aku memang ajaib.. bukan sebarangan orang...

Bukan sebarangan orang yang boleh sental jamban... dan tengok hasil sentalan itu... Kalau ko leh pasang kemera kat toilet.. ko tengok plak cemana cara aku sental jamban...  Harap leh "dapat" dengan analogi yang aku kasi ni.. kalau dapat maksudnya sedang berlaku limpahan keajaiban.. kalau tak dapat... 

You've been waiting for miracles.. tapi keajaiban itu sentiasa ada dalam diri anda.. kalau ko tak rasa keajaiban itu.. Maka lihat keliling.....  hahahahah yang ajaib itu aku... Make full use of me.. I can do wonders.. 

Mak aii dah kul 5.27 pagi.. aku kena buat Thesis!!!

No comments:

Post a Comment