Thursday, December 15, 2016

Maulud Nabi

Itu zaman dulunya term.. sekarang dah lain. Mungkin Maulid-ur-Rasul lebih tepat... lebih Arabic.. Maulud Nabi pulak tak tepat, terpesong, Melayu. Itu semalam.. Ini hari rasanya Sultan Muhammad V jadi Agong. Best plak tengok nomor platenya guna Arabic Script or jawi.. bila jawi... terasa lebih Melayu banding rumi.. arg malas nak celoteh pasal tu.. Aku baru je habis modified parts of LR.

Alhamdulillah. Demi Allah aku mengantuk banget ni. Aku paksa diri buatnya... Ni... aku just nak remind diri.. Besar atau kecik... Severe or less severe.. Bala atau malapetaka...sesuatu perkara itu is depending on the way we look at it.... kalau kita lihat menda tu mudah ditangani.. maka mudahlah kita laluinya.. kalau kita kata susah.. maka susahlah kita.... 

Aku sangat berpengalaman dalam berhadapan dengan orang yang berperwatakan "susah." Untuk aku ubah orang begini... Mustahil.. maka aku pikir.. aku ubahlah cara aku melihat orang-orang sebegini.. Aku tak pikir mereka complicated.... Kalau sahabat.. maka aku pikir HE, SHE, or ZE... sambungan di bawah............... 

[pergi google.. ZE adalah kata ganti nama yang tiada gender.. sama macam DIA.. BELIAU....cuma bahasa Melayu memang tak de gender... maka bolehlah kita sifatkan orang Melayu merupakan bangsa yang paling tidak gender biased di dunia... ini perkembangan terbaru di Oxford Uni yer.. yang ZE ni... so guna... eg. "Ze is bitching around about you"]

Sambungan dari atas... sayugia, kalau sahabat yang nampak macam complicated maka aku lihat "ze has many challenges at the moment... momentarily.. bukan permanently" kalau non-sahabat yang complicated.. yang sukar untuk deal.... Seringkali sebab masalah sendiri mereka suka brand orang lain pula yang bemasalah.... hahahaha... orang macam ini gak usah dilayani.. buang masa.

Aku dah terkena few times dengan manusia seperti di atas. Maka solusinya mudah.. tak usah dipeduli tentang mereka.. apatahlagi persepsi mereka tentang diri kita...

Alhamdulillah sekarang aku just MARA... memang takde nak layan character seperti itu. Aku memang focus pada self-development... barulah sekarang aku paham yang orang dok cakap.. "LOVE YOURSELF... prioritize on you..." dulu-dulu tak paham.. Tapi cinta diri sendiri bukanlah sampai jadik selfish... Develop diri sendiri sampai kita mampu untuk tolong orang lain... kalau bukan orang.. at least kucing ke.. pokok pun ok.. kita tanam pokok pastu siram dia.. bajai dia... 

Memang aku tak duli lagi apa orang cakap pasal aku.. yang aku tahu.. setiap hari mesti ada progress PhD.. Tiap hari aku buat kerja-kerja hakiki kat kampus... Setiap hari aku jaga solat.. setiap hari aku baca Quran.. solat Dhuha.. solat hajat... tiap hari ada baca buku... tiap minggu mesti jumpa Supervisor Phd... tiap minggu mesti balik jumpa Emak dan Ayah.. kemas dapur at least.... Terkini... minggu ni start buat puasa Senin-Khamis... cuma belum istiqamah dalam exercise je.. Itu mesti buat juga. 

Alhamdulillah bila aku extremely busy begini.. aku tak punya masa untuk kecewa, hampa dan bersedih dalam jangka masa yang lama... Tak macam dulu.. walaupun aku tak tahu apa yang bakal mendatang... ini semua mengurangkan kegentaran.... Kini, aku pun memang tak peduli lagi apa persepsi orang pasal aku... lantaklah korang nak mengata.. nak mengumpat.. sebab aku meneruskan kehidupan.. Aku terus mara!!!!

Yang aku perasan.. zaman sekarang sudah terbalik... Orang lelaki kuat ngumpat.. kah kah kah.. Adakah itu tanda akhir zaman??? Mungkin orang perempuan terlalu banyak kerja.. kat tempat kerja... kat umah dengan anak-anak.. pastu dengan suami lagi.. nak masak.. nak kemas rumah.. nyapu.. basuh baju... sidai baju... iron baju... bawak plak kerja opis kat umah.. nak menetekkan anak... nak layan suami.... macam-macam menda kena buat sampai takde masa nak ngumpat...

Maka tugasan mengumpat itu kini sudah beralih ke mulut orang-orang lelaki... banyak sangat masa.. mengeteh... mengumpat.. mengopi... mengumpat.. merokok... mengumpat... bertandang ke opis orang lain.. mengumpat... konon tak puas hati sana.. tak puas hati sini... menda tu patut buat begitu.. menda ni patut buat begini.. Orang itu patut buat macam ni.. takleh buat macam tu... kesiannnnnn......

Untuk kaum lelaki yang sebegini.. aku biarkan saja mereka... bila dok sibuk ngumpat orang lain... sibuk menganalisis kekurangan orang lain.. mereka ni sampai terlupa tentang apa yang perlu mereka lakukan untuk mereka punya self-development... Sibuk pasal orang lain.. sibuk pasal tak puas hati dengan orang lain.. sibuk memerhati perkembangan orang lain sampaikan diri sendiri tak berkembang... yang berkembang hanyalah perut korang... konon ngeteh dan ngepi untuk bertukar-tukar fikiran untuk berstrategi... percayalah.. tak ke mana... mungkin anda semua merasakan anda makin maju.. tapi percayalah... orang lain yang anda umpati itu 1000 langkah ke hadapan... 

In the end anda juga yang makin tak puas hati sebab orang yang anda umpati tu tak mati-mati malah makin happy...

Sedau lah woi.. anda semua sebenaunya terbelenggu... terjerat... terkongkong.. apa lagi ek? Ah haaa... ini yang paling tepat... Anda TERLEKA dengan hobi mengumpat anda itu...

Apapun anda semua beruntung orang lain tak ngumpat anda... (cuma aku jelah kot dok curhat pasal kejengkelan perangai korang tu)... Tapi orang lain tak ngumpat anda sebab takde masa... takde masa....

Nah.. Anda LEKA... Aku MARA.  

Ini 4-5 tahun lagi orang lupakan tentang no plat Jawi ni.. tu sebab aku letak sini.
Nursery pokok-pokok.. bukan TASKA or TABIKA or PASTI... kat PD.. Esok lusa sure kne sodok.. maka aku rakamkan gambau ni supaya generasi akan datang leh tau dulu kat situ ada menda ni.. Ah ha.. aku dah mula pikir generasi akan datang.. nampak sangat penuaan makin menguasai aku.. damn..
Ati.. sebenaunya... Ati is my very own term for CAT... Epistimologinya dari NGIAUN kucing....  MEOW..... NYAU... TINYAU.. ATTINYAU... terus jadi ATI.. So, sedapkan sikit nama Ati ni.. jadilah nama panjang TIJUANA... Itu nama sebuah negeri kat Mexico.. hahahaha.. Aku suka letak nama negeri untuk kucing... 

No comments:

Post a Comment