Saturday, December 17, 2016

ICOSH

Aku kena buat abstract for an article mau antar to the above-mentioned conference.. UKM je tu.. pas present kat situ.. aku nak antau journal paper tu..  Banyak menda kena buat ni...

Ni aku kat opis.. Aku kuatkan semangat pergi opis sebab nak settlekan marking.. kalau tak jiwa aku tak tenteram... Aku tadi dari kampung.. terus ke kampus... ngantuk gila masa drive tadi.. Alhamdulillah takde apa.. memang keterlaluan ngantuk tadi.. ni dah ok.

Ada member dok tanya aku cemana mau hilangkan serabut.. ini akibat her other half up status yang mengusik emosinya.. (Sorry woi.. aku call-call ko mau kasik konsultasi secara terus tapi handphone cikai kau tu asik tak dengau.. aku naik bosan... Dahlah ko berkira nak call aku balik.)

Probe further.. ini soal berat badan.. fuhhh payah ni nak kasik konsultasi berkaitan obesity.... sebab aku sendiri takut tengok diri sendiri kat cermin...

Tapi aku kasi tau.. kalau aku tak buat PhD.. Nescaya aku terus bertindak pantas... Memang badan aku tak macam ni... 

Ok tapi focus pada SERABUT.. bukan BERAT BADAN.. berat badan itu mungkin faktor keserabutan.. tapi kalau gali lagi.. mungkin yang surfaces ialah faktor lain... 

Apapun, PhD ni untuk aku macam pergi Haji.. banyak menda pasal hidup aku belajau.. Yang paling ketara sekarang.. Aku sudah ada SKILL NYAH-SERABUT... Deserabutization.

Apa caranya?

Sangat mudah.. bila terasa serabut.. immediately identify apa FAKTOR UTAMA yang nyumbang kepada fenomena tersebut?

Aku selalu risau parents.. kalau rumah mereka tak tip-top aku risau.. sebab mereka kalau rumah tak bersih.. diorang akan senang bergaduh.. nak mereka aman tenteram.. happy.. rumah mesti bersih.. 

Maka, macam semalam aku balik kampung terus... tak perlu keterlaluan pikir.. Pastu aku jenis rumah pulak jenis takleh cawan and pinggan terkumpul banyak dalam sink.. zaman-zaman dulu aku pakai letak je.. tak basuh-basuh.. so, sampai satu ketika aku memang takleh wat keje.. aku paksa keje..tapi tak jalan.. then kena ngemas.. bila ngemas banyak nak kena kemas..

So, sekarang ni.. NO PROCRASTINATION... kalau nampak aku lepak tu.. itu memang tengah amek a breather..

Tak pun aku curhat.... Sekarang aku sering curhat di sini.. Ada gak curhat pada sahabat-sahabat terdekat..tetapi aku tak boleh expect mereka sentiasa ada untuk aku sebab mereka juga ada urusan..

Lagipun curhat itu temporary kesannya.. yang permanent is NO PROCRASTINATION.. buat masa tu gak... TAKYAH TANGGUH... hahaha.. agak penat.. tapi taklah sepenat membiarkan kepala otak serabut..  So, bila dah tackle menda yang buat kepala serabut.. maka lenyaplah serabut itu...

Mudah saja.. Tapi yang sebenau-benaunya buat aku makin organize dan cepat dalam bertindak is jaga solat.. hihihihi.. Ini memang kena terima kasih pada sahabat-sahabat yang suruh dan menginspirasi aku untuk jaga solat.. macam ada SCHEDULE yang tak nampak dan ia dorong kita selesaikan banyak kerja.. bila seslesai kerja.. maka.. taklah serabut.. 

Untuk berat badan.. kalau ko tak buat PhD.. takde alasan untuk biarkan diri ko jadi obese.. Will power mesti ada.. Entah.. buat jer.. kalau tak dapat turun at least badan rasa fresh.. pastu badan rembeskan hormon gembira..

So, mo more rain check.. buat je.. Yang aku sedau.. walau aku tak hari-hari walk/jog.. tapi dalam seminggu sure ada sekali,.. Terkini.. Jumaat aku buat.. pastu hari ni aku bersih longkang, laman and dapur.. tu semua memang banyak kalori bakau... keluar peluh.. kepala pun lega.. I mean stop beralasan.. buat je..

Dah lah.. aku nak buat kije.

5 comments: