Saturday, December 17, 2016

BOS versus ROS

Ini punya entry patut kuar masa sebelum jumpa SV.. Jumaat yang baru ni.. Tapi ada dua students datang for research supervision.. terpaksa delay.. moh aku habiskan.

Aku tuhari masa pagi di PD dok sembang dengan member aku posal NBOS and BOS (Blue Ocean Strategy).. Aku cakap macam pakar... hahaha.. ini hari check jawapan student baru le lebih jelas.. kih kih kih.. 

Yeah, ada waktu and banyak waktu aku ni perasan pandai dan berlagak pandai.. ada waktu gak yang aku ni bodoh sombong.. hihihihi...

Ni ha.. baru ler aku lebih jelas yang rupanya BOS ialah pasal GUNA APA SAHAJA YANG ADA PADA ORGANISASI KITA....  Makanya semua jadi murah... Ini lebih kurang macam makan kan rumah versus makan kat luar... or bersenam kat sekitar rumah or masuk gym yang bayau mahal.. or pergi public pool versus ke private pool yang punya kelas tersendiri..

Makanya ROS (Red Ocean Strategy) mahal.. sebab itu new ventures.. menda yang kita tak tahu... hmm baru ler kita paham..

Pastu tentang BOS ni... yang rupa-rupanya dah lama aku amalkan ialah TAK LAYAN COMPETITION... BOS jadikan competition IRRELEVANT!!!

Ini semacam sibuk improving organisasi sendiri or diri sendiri sampai tak perlu mikir pasal competitors.. Mungkin gak takde pesaing langsung.. 

Kalau dalam aspek peribadi.. ada certain makhluk yang mereka ini bukan saja busy jaga tepi kain orang.. tanya students cemana kita ngajau.. gelagat kita dalam kuliah or tutorial.. (ada masa tu yer??), tapi to the extend create issue pasal kita yang naive suci murni ni.. even pergi ngadu kat management. Kih kih kih.. Perlu kita remind diri kita sendiri.. tindakan SABO orang lain itu memakan masa.. makan tenaga.. Patut the time and the energy yang ada itu guna untuk develop diri sendiri.. 

Kos melepas or opportunity cost of mengumpat dan menyabo orang lain ialah own SELF-DEVELOPMENT.

Ayuh mara.

No comments:

Post a Comment