Thursday, December 29, 2016

Nek Pamah dan Pak Cik Samah

Aku asik terbangun je malam tadi sebab hari ni pagi kena ke Shah Alam for invigilation. Aku dengan masih demam pastu dengan kereta masih lagi kat service center... So hari ni tak puasa. Sedih.

Itu pagi.. dapat orang ganti.. puas aku dok call dari pukul 6 lebih bawak ke pukul 8 lebih sikit... takde sapa menjawab.. takde sapa menyahut... call dua orang mamat ni... aduh diorang tido balik lepas Subuh tu... 

Alhamdulillah berjaya gak dapatkan replacement... Kalau tak memang naya lah.. dah lah hari first exam...

The best part aku handle pagi yang mencabar tadi dengan sungguh tenang.. selalu aku memang lintang pukang.

Aku demam.. aku macam syak sebab terpijak kaca masa kat perun kat umah kampung.. tak taulah.. sedih sebab aku memang takleh wat apa... takleh baca buku.. takleh wat kije... mungkin aku sangat perlukan rehat kot... 

Sekarang ni aku kat opis.. dah lama tak masuk opis..

Oh lupa pasal tajuk.. aku ni salu tajuk je gempak tapi inti ceritanya tiada.. bak makan karipap tapi intinya cenonit.... 

Itu hari masa balik sekejap ke kampung... Aku bawak Emak jalan jap... Tu lah Emak cerita pasal Mak Itam yang bulan January nak masuk 55 tahun tapi nak kawen...

Yang best Emak very supportive walaupun Mak Itam nak kawen dengan laki orang... Tapi adik beradik Emak yang lain macam Mak Ngah, Mak Lang, Mak Teh & Dak Busu tak setuju... mereka risau duit EPF Mak Itam nanti kena rembat dengan bakal suami Mak Itam yang masih hensem di umur 55 tahun tu...

Hahaha... Aku memang tak amek pot lah.. ni kisah orang-orang yang lebih tua.. kita mesti hormat mereka.. pasal duit mereka... itu hak masing-masinglah nak guna duit itu untuk apa... tu sebab perlu kawen dulu sebab kalau Mak Itam bergolok gadai.. maka dia berkorban dengan suami dia.. tak salah kot...

Sayugia kisah Mak Itam menyebabkan the clan macam terbagi dua.. majority menentang dan Emak yang tetap sokong Mak Itam... 

Itulah Emak cerita.. beliau ini sebagai orang tua tanggungjawabnya besar.. iaitu halang family or the clan dari porak peranda... Itulah hebatnya Emak aku ni.. dalam pada kadang tengok perangai dah macam budak-budak.. makin lama makin manja dan mengada-ngada.. Tapi dari satu sisi sifat MATRIARCH nye tu kekal... 

Walaupun telinga kanan beliau sudah tak berfungsi... walaupun mata kanannya sudah hampir tak nampak.. tapi pemikiran beliau terus hebat...  

Aku rasa kalau dalam Lara Aisyah.. Emak ni macam watak Mak Tok... Luar biasa hebat.... Pada aku Mak Tok itu dalam kelasnya tersendiri walaupun beliau jahat... 

Bila aku perati.. Emak ni penuh strategi... depan anak-anak beliau lain.. mungkin depan aku kot sebab aku manja.. tapi bila dengan adik beradik beliau and even bila berhadapan dengan Ayah.. beliau ini memang powerful.... Yang pasti dalam powerful beliau keterlaluan pemurah dan setia... 

Aku rasa kepala Emak leh pintar semacam dalam berstrategi mungkin sebab makan tonik otak tiap-tiap hari... Ohya.. ubat cholesterol beliau dah tak makan sebab it affects enzymes.. yang mana satu tak sure.. Doktor tu lah yang cakap tuari... 

Oh pasal Nek Pamah dan Pak Cik Samah.. Emak cakap.. beliau kena pastikan adik beradiknya tidak bergaduh sebab katanya bila orang tua bergaduh.. memang lagi lama dan tak baik-baik.. macam Nek Pamah dan Pak Cik Sama yang duduk berjiran...

Puncanya Pak Cik Samah bengang dengan Nek Pamah baling perut ayam masuk dalam laman rumah Pak Cik Samah.. hahah sampai sekarang tak baik.. Tapi masa Mak Cik Gunung meninggal.. Nek Pamah buat muka tak tau malu walaupun wujud KESIPUAN datang juga ziarah arwah bini Pak Cik Samah... Masa kecik-kecik best sungguh laman di antara rumah Nek Pamah dengan Pak Cik Samah.. sejuk... banyak pokok... 

So, Emak bagitau.. kalau orang masa tua kalau gaduh lagi susah nak dibaikkan... Tu sebab Emak sangat prihatin dengan situasi Mak Itam sekarang... 

Ohya.. Emak ada cerita gak.. sebelum aku lupa.. Nek Pamah pun pernah gak gaduh dengan Nek Senah (bila nyebut bukan SIR NAH... tapi SAY NAH bunyi pelat orang Sabah.. dapat tak? Kakak Nek Senah was Nek Senap)... Nek Senah tuduh Nek Pamah yang ranggi dan smoking tu melayankan Tok Apal... hahahaha...  BTW aku dulu cukup suka lepak rumah Nek Senah.. very green... yang penting ada OASIS dalam rumah... very nice... Yeah.. aku still boleh imagine.. tapi umah nya dah ganti dengan umah bawah... 

Apapun.. pada aku kajian kes Mak Itam ni mengesahkan Emak still powerful and relevant... yeah THE MATRIARCH.. Anak perempuan sulung yang sangat berkuasa dan dihormati...  Ini macam Tun Mahathir lah... dalam usia sebegitu... beliau still.. beliau masih the godfather of Malaysian politics... Dalam banyak "kerosakan" yang beliau lakukan.. terlalu banyak jasa beliau kat Mesia ni.... 

Untuk aku yang dok perati Politik Mesia dari kecik sampai dah bosan sekarang.... rasa boring banget... sebab hampir benar-benar paham apa itu politics... tapi tidaklah sampai putus harapan... ada orang dia bosan... pastu dah paham benau.. pastu dia putus harapan... 

Macam ada sorang member aku ni lah.. punyalah bengap sampai tanak mengundi... katanya politik itu kotor... sebab kotor.. maka tak mau ngundi.. sebab ngundi begitu juga... bahlol tahap bulan mengambang di siang hari dia tak nampak... kah kah kah... 

Haha.. kisah di atas ni aku teringat masa aku lepak nunggu sate kat area Duyong.. Masa tu aku baru balik dari US.. mas tu semua nak pau aku... kih3...  dengan sorang ni sekarang sudah ada PhD.. ngajau pasal Dakwah kot.. yang sekor ni pentadbir kat sektor gomen la.. Puas kami tarbiyyah sang kerani.. begitulah dia... tanak jugak dia daftar ngundi... Orang bergolok gadai... ada yang mati sebab memperjuangkan hak mengundi... ini leh sia-siakan... Tapi itulah kan.. kalau kebodohan boleh buat dia bahagia.... siapalah kita untuk menidaknya???

Biarkanlah.. satu undi je kot.. kalau dia ngundi pun sure ngundi yang tak bagus.. so.. better kasik Bangla ngundi.. ye tak?

Oh.. pasal politik Mesia... Ini tiga orang... I would say 5 orang lah... mereka ini adalah arkitek politik Mesia... Tun M... DSAI.... Almarhum TGNA... LKS.. and the late Karpal Singh... Mereka yang membentuk politik Mesia seperti apa yang kita lihat sekarang... 

Aduh.. kerja tak gak siap aku ni... better aku solat Asar dulus...

Sebelum brambus.. tadi dapat call dari Honda Service Center.. katanya leaking itu disebabkan hose itu telah tersumbat oleh lipas.. betul agakkan aku... sebab ada waktu ni.. aircond aku bau semacam... and waktu tu.. aku sangat convinced itulah bau lipas...


Macam cantik plak keter terbaru Proton ni
Ha tu belakang Ertiga.. nama not bad
Sedap gila makan kat sini... tak sangka sedap.. murah lak tu.... Aku cuma kempunan makan rendang itik salai...
Ini deserves promotion

3 comments: