Wednesday, January 6, 2016

Harta

Aku ada entry lain. Tapi tak sempat siap. Dah kat Sendayan. Sampai je rasa letih banget.

Kat kampung happy gila.

Aku kemas dapur, sapu sampai keluar umah. Umah tu besau.. laman pun besau. Siyes letih tapi aku hepi. Kalau bukan aku yang buat, tak sapa lagi. Tak kan Nek Tim and Tok Mad yang kena buat? Oh tadi aku lipat baju gak. Haha. Itu saja harta aku yang ada dalam dunia ni. Aku bersyukur sebab mereka masih ada. Alhamdulillah.

Aku ada ajak few students teman aku balik. Tapi diorang tak nak. Begitulah, susah nak mintak tolong. Padahal that was a huge opportunity untuk dapat ilmu... Untuk berbakti, and tengok Nek Tim and Tok Mad, mereka dah tua.. tapi mereka bukan orang tua biasa.

Macam aku jugaklah, Dato' Agus mintak tolong buatkan artikel untuk masukkan dalam buku. Pasal kepimpinan. Tapi aku tak betul-betul usahakan. Walhal kalau diusahakan sure ada.

Begitulah kita manusia.. apabila ada pihak mohon pertolongan, kita selalu melihatnya sebagai satu bebanan, satu masalah, kita sentiasa doubt and skeptic dgn pihak yang minta tolong... konon ada unsur exploitation and manipulation... (Too Marxist pemikiran mereka.)

Padahal it opens opportunities untuk our own self-development.. Perlu di re-conceptualizekan "tolong".. lihatlah tolong dari sudut peluang untuk menyumbang dan bukannya dibebankan.
Aku tak nangis hari ni.

Nak tulis lagi. tapi dah ngantuk gika

No comments:

Post a Comment