Wednesday, January 27, 2016

9am

Kul 9 PM

Aku bangkit dari tidur... Terus rasa down.. rasa tak best..

Balik je dari opis aku sampai umah dalam kul 6 ptg. Aku tido...

Sedau-sedau azan.. Aku ingatkan maghrib, tengok jam Isyak....

Hmmmm.. Aku sungguh rasa tak best...

Yang best... Aku terus terpikir tentang multitude of roles of Whatsapp in our life...

Is Whatsapp really connecting people?

Does Whatsapp bridging or burning?

Instead of simplify banyak perkara dalam kehidupan, Whatsapp boleh jadi a great source of conflict and distraction. Even mampu jadi sumber gossip dan jadi medium mengumpat atas talian yang keterlaluan berkesan. Yeah, fitnah berleluasa...

Adakah Whatsapp group surfaces kekitaan atau kekamian? A tool to unite or disunite?

Cemana plak dengan slacktivism and clicktivism?

Dalam persekitaran rasmi, yang sekarang ni banyak office, banyak jabatan dok guna Whatsapp group... Cemana nak bawak diri dalam group-group tu? Apa benda yang patut dikatakan? Kalau boss upload picture, cemana nak berespond? Cemana nak maintain image baik depan boss and dalam masa yang sama tak nak tunjuk yang ones in not a bootlicker? How? Cemana nak maintain professionalism? Ok ke nak jual product kat kengkawan through whatsapp group tu? Or mungkin tunjuk pandai and having debates di situ? Atau saling memuji yang tidak berkesudahan, walhal wujud satu lagi 'BILIK SEBELAH,' 'GROUP SEBELAH,' or 'GROUP SATU LAGI.'

What about kerahsiaan? Berwhatsapp ketika meeting, bagitahu fresh information tentang pembuatan keputusan. Or amek gambau dokumen pastu viralkan. Apa fungsi Whatsapp dalam unit, dalam organisations? Memunculkan esprit de corps ke?

Mungkinkah juga Whatsapp boleh jadi a great tool for control and surveillance?

Cuma satu, aku selalu perasaan Whatsapp boleh jadi a tool untuk identify personality, communication skill dan sama ada seseorang itu ada jiwa besar dalam diri atau tidak.

Seseorang yang ada jiwa besar or mungkin great communication skills, akan jadi yang last beri message. Even kita dah say "you are welcome" pun he or she masih mahu jadi yang mengakhirkan bicara... mungkin dengan "ok" saja atau guna icon. Tak ramai...  yang aku perasan, To' Guru aku begitu. Kalau aku mungkin sebab aku pernah keje call center. Tapi member aku ada je yang background call center, tidak pulak begitu. Maka aku percaya, ia berkaitan dengan personality.

Ah ha.

Yang penting jap lagi aku nak pergi night walk.

No comments:

Post a Comment