Sunday, January 3, 2016

Box

Semalam member aku dari Bangi datang.. my senior masa sekolah.

Alhamdulillah. Aku sangat bersyukur sebab beliau boleh empathize keadaan aku. Aku tak peduli mungkin ada intention lain beliau singgah Sendayan on the way balik ke Jasin. Yang pasti his presence sedikit sebanyak kurangkan kesedihan aku.

Pagi tadi beliau pulang ke Jasin. Thank you. Aku terlalu appreciate. Ada gak member yang nak visit.

tapi yang aku sedih ialah my good old friend yang sorang ni..  oh I am not talking about TC. I am talking about sorang lagi member yang perangai macam TC gak. Cuma satu, beliau tak block.. tapi boycott. Beliau tak response kat dalam grup Whatsapp yang aku create to maintain my sobriety. Beliau pun tak mahu datang jumpa aku. Takpe, perhaps he needs some times. Memang dia begitu. Tak mengapa. Aku tak marah.

Apapun air mata memang mengalir deras setiap kali menulis di sini... Aku sepatutnya sedang marking.. project management. Tadi tengah buat answer scheme.. I mean my own version... which is the best version.. Ini untuk part A.. yang ada AIB (acitivity in box) and AOA (activity on arrow).

TBH, aku sangat bangga apabila cerita pasal tentang proma. Apataknya aku di"offer" ajar that subject masa kat Kedah walhal masa tu aku tak tahu apa-apa langsung pasal subject tu. Seingat aku masa tu dalam tahun 2009. Lama dah.. masa tu yang boleh ajar sorang saja... lecturer ni nak beranak, nama dia ASAS...hahaha.. tak leh disclose her name. Dulu sangat baik dengan aku.. pastu tah kenapa aku distant myself from her.. aku pun banyak salah.. ada betrayal seperti cakap belakang and what not. Aku sesali. Aku nak mintak maaf nanti. Even masa  tinggalkan Kedah, I ddn't say good bye.

Yang aku realize, aku mudah dapat rakan.. orang suka mahu berkawan dengan aku.. Cuma they have certain expectations on me.. akibatnya mereka terluka apabila tahu the true colors. I don't meet the expectations.

Back to proma, aku yang backgound political science kena ajar subject yang sebenarnya berasal usul dari engineering... menggeletar sampai boleh menggelupur... Aku rejected the offer initially. Tapi pada waktu tu.. Encik Mahad kata dia dah mintak tolong dari dua lecturers lain.. yang pada aku mereka lebih hebat dan berkemampuan.. tapi dah tolak..

Mak aiii.. aku takut.. sebab subject tu involves calculations.. ada nombor... aku allergy dengan nombor... tak boleh.. naik bulu roma.. pastu ada lukis-lukis schedule.. ada gambarajah... mampos!!!

Tapi entahlah... aku tak pikir lama.. sebab aku memang sukakan perkara baru dalam hidup.. sukakan cabaran.. suka untuk belajar menda baru.. and paling penting, aku buat perkara tersebut untuk menolong. Tolong Jabatan, tolong bos.. tolong kawan yang nak bersalin... So, aku amek the challenge.

Tapi mengajar subject yang kau tak tahu apa... memang memalukan.. aku ended up insult diri sendiri depan students.. but knowing me yang memang tak tahu malu.. muka tebal.. setebal kulit badak berendam, maka aku tak kisah. In fact, boleh aku katakan yang aku belajar dari students...

Sem pertama ngajau, memang aku bodoh.. sem dua pun tetap bangang, memang kena banyak bantuan dari ASAS dan students. Aku pun pun pelik dan merungut.. "kenapa di kasik lagi subject ni"? Aku persoalkan sebab Encik Mahad janji subject tu aku ajau temporarily.. tuk ganti ASAS sahaja... last-last janji dicapati.. aku team-teaching dengan ASAS. Macam biasa aku tak ngamuk.. aku terima ia sebagai takdir aku.. and mula Sem 3 ngajau.. aku dah pandai... sampailah habis ngajau kat Kedah, aku memang sangat bijak.

Bila kat Seremban... aku tak dikasik benda alah tu.. 2 semester bebas dari proma.. aku ok saja.. aku dikasik subject management.. and of course bersama political-based subjects.. itu memang hujung jari.. di kasik ngajau research.. dealing with SPSS tu semua.. aku harung gak.. then, sem ini.. aku kena ngajau proma.. aku memang terlalu happy.. sebab subject tu tak penat ngajau... subject yg tak perlu perah kepala otak.. maka sesuai dengan aku yang busy PhD.

So, aku teringat tentang "nawaitu"... tolong orang.. aku selalu diingatkan "tolong ikut kemampuan".. kalau tak boleh tolong tak payah.. nanti menyusahkan diri.... entahlah aku dari kecil bukan sebegitu.. memang banyak kali aku tolong aku end up aku yang susah...memang bila tolong orang.. bila kita buat silap kita pulak yang terpalit dengan kesalahan.... itu juga perkara yang begitu biasa bagi aku.. sudah lali...

Maka, experience dengan project management jadi empirical evidence yang bila kita tolong orang.. kita sendiri yang dapat the benefit... walaupun macam-macam issues arised.. tapi itu semua membantu yang ditolong dan yang menolong... Aku tak dapat pertolongan semula secara direct dari yang ditolong.. tapi "keadaan" menolong.

Pengalaman mengajar that subject menyebabkan aku dioffer mengajar di Seremban and coincidentally ia sesuai dengan keadaan aku yang busy PhD. Alhamdulillah.

Malah, kepakaran aku dalam subject itu membolehkan aku claim yang aku benar-benar "multi" dalam segala hal... multi-disciplined.. multi-talented... multi-background.. Just give me any subject matter or topic.. aku boleh handle.. in fact, aku memang pada asalnya datang dari business punya discipline.

1st degree dari US aku buat business Admin.. concentration dalam Markerting & HR... masa kat US keje secara halal selama 1 tahun masa tu under OPT program.. Optional Practical Training.. keje bodoh-bodoh buat processing... Sorry the tasks bukanlah bodoh.. tapi memang tak suit dengan aku.. pastu setahun lagi keje and lepak secara haram.. hahaha.. aku pernah ye stay illegally.. pernah rasa jadi pendatang haram.... so, boleh empathize la... hahahah..

Pastu balik Mesia, keje dengan company Singapore.. jadi customer service.. keje jawab telepon. Pastu keje CIMB.. dealing with credits.. buat sales.. Then barulah aku wat master in Political Science kat UKM...

Ingat lagi masa interview dengan Datuk Sahul.. untuk biasiswa TPM.. dia tanya.. kenapa nak ngajau? U dah ada kerjaya and kerja dengan kompeni yang bagus... hahaha.. My answer.. "I believe this is the time for me to CONTRIBUTE back to the society"... The ex-VC ketawa besar... semua orang gelak

Pastu masa mock teaching.. aku remind the Dean pada waktu itu, Prof. Nash. Aku bagitau.. "A political scientist with a sound background in business is a big plus to your faculty... it will be a value added experience to you people..." hahahahaha.. kompiden tak??

Now, I realize... banyak nawaitu aku bila aku buat sesuatu adalah untuk menolong.. that's what I do best I guess... Tapi dalam pada menolong banyak aku yang terpalit.. aku yang sengsara... aku end up buat perkara yang self-destructive...

Namun, mungkinkah pengalaman kesengsaraan aku itu sebenarnya suatu pertolongan????? Mungkinkah ia untuk mempersiapkan aku untuk perkara yang sangat hebat di masa depan????

Ameeeennn.. semoga apa yang aku fikirkan itu.. itulah yang dirancang Allah untuk diri ini.

Apapun, aku mengharap TC kembali unblock... itu suatu pertolongan besar untuk aku. Namun, blocking juga sebenarnya adalah suatu bentuk pertolongan...

Whether you keep on blocking or kembali communicating.. 1st option buat aku terus sengsara.. 2nd option buat hidup aku bersinar semula... namun, kedua-dua nya adalah PERTOLONGAN.

Alhamdulillah... aku terus ditolong oleh Allah.

Badrul.

No comments:

Post a Comment