Sunday, July 24, 2016

Track Gauge

Aku teringin banget mau kembara dari Vladivostok ke Moscow then ke Petrograd. Pastu kalau boleh nak terus ke Berlin. Boleh tapi kat sempadan sure tukar train. Takkan boleh train yang sama sebab perbezaan width of tbe gauge. European gauge 4 feet 8 1/2 inches, Russian plak 5 feet. Mmmmm.. Kaplan kata that protects Russia from an invasion from west.

Menda nampak simple right kan? Tapi perkara kecil itu impactnya terlalu besar. Macam perkara yang kita buat dalam hidup, sering nampak kecik tapi rupa-rupanya impactful. Macam picit jerawat batu, picit seronok tapi kesannya seumur hidup kena tanggung.

Macam-macam lah.. Ini 25 Julai 2016. Aku spent weekend kat kampung saja. Ini sudah di kampus. Macam biasa ada saja perkara yang menyedihkan.. yeah justifikasi sekeliling untuk menghalalkan penganiayaan.. untuk menghalalkan ketegasan kononnya adalah.. "saya sekadar menjalankan tugas," or "mereka menjalankan tugas."

Dalam peperangan.. terutama yang melibatkan ethnic cleansing... nak PURIFY a NATION or a LAND seringkali melibatkan pembunuhan macam mass murder, tindakan menghalau macam forced migration and deportation, population transfer,    

No comments:

Post a Comment