Monday, July 25, 2016

Gazprom

Gazprom ni macam Petronas. Tapi Gazprom in symbol kekuasaan Rusia. Sangat kaya, aku ingat selama ni gas Russia banyak sedut dari Ural Mountains, tapi rupanya kat area dekat-dekat Arctic and ke timur Ural, maksudnya kat area western Siberia.. Pastu banyak gak Gazprom beli gas from Turkmenistan pastu gi jual kat EU countries. Banyak negara eastern Europe yang terpaksa ikut telunjuk Russia sebab kebergantungan itu. 

Masa still bulan Raya ni maka aku teringat masa bulan puasa masa aku kecik-kecik. Yang aku ingat waktu tu aku suka tengok siri cerita Arab, mainly Sirah Nabi and later kisah era Sahabat yang empat tu. Terms paling aku ingat are Kaisar & Kisra.

Kaisar refers to Caesar. Then Kisra refers to Persian monarch. Caesar is an imperial title.. sama dengan Pharaoh, yang Kisra ni aku tak sure. 

Yang best aku baru dapat tau yang Czar or Tsar rupanya adalah Caesar in Russian. So, basically Tsardom ni macam pewaris entiti Roman Empire. Tu sebab Moscow itu can be considered as the third Rome. Even definition Rome and Roman itu pun banyak perdebatannya. Even Muslim did have the Sultanate of Rum. Holy Roman Empire were mainly Germanic. Yang perasan, banyak entiti suka nak asscociatekan diri dengan Rome.. Macam Alexander the Great and Iskandar Zulkarnain.. Banyak pihak suka nak menghakmilikkan watak itu.. Selalu untuk dapatkan legitimacy, ada yang mau untuk naikkan confidence. Meminjam semangat.. mungkin.

Bagus sungguh baca buku Kaplan ini. Banyak sungguh ilmu yang aku dapat hasil baca buku jurnalis Jewish ini. Dah nak khatam buku beliau, tapi itulah tak habis-habis lagi.

Ini hari 27 Julai. Lagi 3 Hari sudah mau masuk Ogos. Chapter 6 tak siap lagi. Aku plan mau siapkan jugak malam ni. So, boleh cepat-cepat print and jumpa supervisors. Aduh, macam-macam mahu buat.

Ya Allah, permudahkanlah segalanya.

No comments:

Post a Comment