Wednesday, July 20, 2016

Istana

Semalam masa dok tengok tesis aku asik merenung perkataan 'istana.' Masa tu ada colleague sekali. Aku tanya dia what is istana? Yelah ini semua tentang the epistemology of a term. Aku terlalu percaya tentang epistemology (bosan aku taip perkataan ni. berbelit) sebab Prof. Ulung Shamsul Amri cakap camtu. Hehehe.

Perasan tak Istanbul.. Turkey... Astana... Kazakhstan.. Gamla Stan.. Sweden....nama dekat-dekat dengan istilah ISTANA.

Sekonyongnya maka aku percaya perkataan istana dalam bahasa Melayu sangat berkaitan dengan istilah STAN or ISTAN yang asal usulnya dari Persian yang basically bermakna the LAND.. macam Turkmenistan.. the land of the Turkmen.. (Kitakan banyak macam England - Land of the Angles, Scotland - Land of Scots, Ireland.. Thailand.. Nagaland kat India.. so basically STAN is LAND.

Tapi dalam kes Istanbul yang aku jumpa diorang kata it is a Greek origin.. ada bawak maksud bandar.. They keep on saying it is a corrupted version of Constantinople:

conSTANtinoPLE - iSTANBUL... (macam orang Arab le.. nak sebut PARK jadi BARK).

Tapi masalahnya kalau betul it is a corrupted version of Greek makanya yang bandar itu bukannya ISTAN tapi BUL.. sebab PLE is POLIS.

Tapi aku sebolehnya mahu ISTAN itu lebih meaningful berbanding BUL... hahaha degil. Sebabnya negara-negara Turkish speaking macam Kazakhstan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan, and Tatarstan guna STAN.. Marah bila Turki yang guna nama REPUBLIC OF TURKEY sebagai nama rasmi negaranya tidak memberi pentingkan istilah ISTAN itu yang walaupun asal usul dari Persian/Iranian. Sebab banyak sahaja Persiannya istilah diguna dalam tradisi Turkic. So, kenapa pentingkan istilah BUL yang asal Greek?

Even dalam swedish STAN is CITY. Gamla Stan is OLD CITY. ASTANA dalam Kazakh (yang tergolong dalam rumpun bahasa Turki) pulak is the CAPITAL. 

Maka.. aku percaya sebenau-benaunya ISTANA yang kita guna dalam bahasa Melayu itu bukan sekadar kediaman diRaja or kediaman Head of State.. (kalau dalam Slavic.. stan is apartment).

ISTANA itu maksudnya THE STATE... Ia menggambarkan siapa yang duduk dalam tu.. yang tinggal dalam kediaman tersebut is THE STATE kerana soklan WHO IS STATE is the most relevant. 

Macam Louis XV yang bagitau I AM THE STATE. Kerana itu juga hanya kediaman Head of State saja yang boleh dipanggil ISTANA.. Head of Government takleh.. 

Tapi tradisi merakyat kat US kuat.. tu sebab kediaman Head of State yang juga adalah Head of Government dipanggil rumah saja.

Macam Erdogan hanya sibuk bina istana bila sudah bergelar Head of State. Masa jadi Head of Gomen beliau biasa-biasa saja.

Aku nak buat keje ni.. tapi jap...

Aku jumpa antara part paling best dalam Kaplan nye buku ini.. page 137.  Kaplan bagitau ada sorang anti-Semitic historian ni bagitau... ini boleh disangkut-pautkan dengan orang Melayu.. hahaha.. rupa-rupanya orang Melayu ada persamaan dengan Romanians.. "The Romanians... did not have a national bourgeoisie at any point in their history. Our bourgeoisie has always been foreign one..."

Kat Romania.. kebanyakan yang embrace racial hatred adalah illiterate masses.. "a crude kind of class hatred against a minority which busied itself money."

Makanya ada ler Romanian politicians yang menasihat.. "Work, civilize yourselves, and you will rid yourselfe of the Jews."

Paling menarik... The Jews to them represented the evils of capitalism and Communism at the same time. Ini semua natijah middleman business.   

Aduh ini aku sibuk dok baca pasal Egyptian pulak... Benarkah Egyptian benar-benar Arab? Ni yang aku jumpa banyak cakap yang orang Mesir generally secara ras or genetically bukan Arab. They were Arabized semasa Islamization or Arab Invasion.

Aku kena kembali focus and prioritize... ni aku nak cari tentang peranan Raja-raja Melayu dan kerabat dalam perniagaan or economy. Google-google tak dapat. Payah betul lah.

No comments:

Post a Comment