Sunday, July 24, 2016

Gagauz

Gagauz ialah Ortodox Turks. Migrated from Bulgaria and Dobruja to southern Moldova. Best sungguh kalau dapat tengok diorang ni. Rasanya mereka ni initially Muslim pastu converted to Ortodoxy... Tapi tak pasti.. rasa-rasa sahaja.

Cerita pasa Romania.. kalau zaman dulu-dulu aku sentiasa teringat Nadia Comaneci the gymnast yang scored perfect 10 masa Olympic Montreal and Moscow.

Teringat aku pergi perkampungan Olympic kat Montreal dengan Emak and dua orang kakak aku. Kitorang naik menara. Emak takut sungguh, katanya gayat. Itu antara moments yang paling aku terus kenang sampai mati.. yeah.. kita bukan orang ada-ada tapi dapat bawak Emak and kakak-kakak jalan-jalan sampai ke tempat yang tak pernah kita sangka dapat jejak... Itu satu pencapaian peribadi.

Thanks to Mingguan Malaysia pada waktu tu yang banyak cerita pasal famous people of the world. Zaman dulu baca Utusan memang best, zaman sekarang aku tak sure. Dah lama nau tak baca.

Bila Kaplan cerita pasal Gagauz yang ada wilayah sendiri kat Moldova yang namanya Gagauzia, Aku teringat Naim Suleymanoglu... Ini weightlifter etnik Turki yang asal Bulgaria pastu dia blah pergi Turki. Maka beliau represented Turkey afterward. Tapi beliau ni Muslim lah. Tak macam orang-orang Gagauz yang Christian Orthodox. Kaplan tak elaborate cemana the Gagauz ni leh jadi Orthodox, and tak cerita sama ada mereka ni initially Muslim atau tidak.

No comments:

Post a Comment