Saturday, July 30, 2016

Illegality & Irregularity

Aduh... sebentar tadi pintu bilik aku dirapatkan secara automatik. Sekarang pukul 2.30 pagi di aras enam. Moga aras enam ini bukan aras jahanam.

Aku cuba menyakinkan diri yang pintu bilik aku ni terapat secara sendiri akibat tekanan udara dan suhu. Luar panas.. dalam sejuk..

Tapi entah ler.. malas nak layan.

Ini siang-siang tak jadi plak kejadian menaip sendiri.

Aku bosan sungguh duduk dalam office ini. Tapi terpaksa sebab nak siapkan jugak Chapter 6 ini ASAP.

Ohya, aku tengah terpikir kenapa the Gypsies are called Roma? Jap aku goog. Their language is Romani. Romani and Romanies takde kaitan dengan Latin, dengan Rome, dengan Romania. Diorang panggil diri diorang Rom sebab Rom maksudnya the people.

Another thing Gypsies are called Gypsies sebab Europeans ingatkan diorang ni datang dari Egypt walhal datang dari utara India.. Agaknya diorang ni Punjabi kot. Diorang ni bukan nomad macam orang Arab or Turko-Mongol.. diorang ni lain.. Kalau yang lain tu nomad yang suka menjarah kemudian jadi pemerntah negara orang. Yang ni plak selalu jadi bahan kejian and kebencian host people sebab diorang nampak pelik kot.. sebab kalau Jew dibenci sebab diorangnya middleman biz.. yang ni kepelikan sampai dikaitkan dengan illegality and irregularity. Perhaps mereka ni dilihat macam langau...  kesiannya diorang.

Oh satu lagi.. in Sanskrit.. Manusia is Manusha... So, yang mana ek yang real bahasa Melayu? Aku rasa orang..

Aku bosan gila kat sini.. cepatlah siap.


No comments:

Post a Comment