Thursday, July 14, 2016

Puteh Bachik

Itu nama Nek Nteh. Paternal side punya nenek. Bapak aku nye emak. Beliau meninggal masa aku kat US. 

Raya tahun ini aku sebenarnya sangat-sangat sayu. Emak aku telinga makin tak dengar. Ayah aku pulak macam nampak sangat bersiap untuk pergi... 

Aku macam reluctant to share this. Tapi aku rasa, biarlah aku share.. Tiap kali puasa.. tiap kali raya.. aku gementar.. aku takut.. aku sangat bimbang jika puasa itu.. sangat risau jika raya itu adalah raya yang terakhir aku dengan mereka berdua.. 

Aku nak tulis menda ni pun sebenarnya aku takut.. tapi kalau aku tak tulis.... perkara ini akan begitu membelenggu aku..

Sebolehnya puasa and raya ini aku mau perfect buat Emak and Ayah. Tapi being me.. aku tak mampu.. duit raya pun sikit saja.. tak macam dulu-dulu.. Yang mampu aku buat ialah pulang selalu.. sebolehnya aku pulang walaupun badan ni memang dah tak mampu.. 

Tapi itulah aku tak dapat nak kemas rumah mcam dulu-dulu.. badan macam tak larat.. Apapun aku respek gila kakak atas aku yang memang really committed kemas rumah.. yang lain begitu juga.. tapi kakak yang ini really rajin pada puasa and raya tahun ni..

Aku syukurlah.. kalau tidak kesian parents tengok rumah tak bersih.. Semalam aku balik.. belikan ubat untuk Emak.. ingat balik nak sapu dapur.. tapi tak berdaya.. aku just buat apa termampu.. Entahlah.. patut aku paksa diri untuk menyapu...

Aku kat opis ni.. masih tak dapat momentum menulis tu.. payah.. kena duduk dalam gua jap.. baru leh menulis.. tapi ramai tak paham.. aku tak paham kenapa mereka tak paham.... even tuhari ada gak kenalan yang kata aku banyak berangan.. itu sebab PhD tak siap-siap lagi... aku malas nak rasa terluka.. tapi kalau memang dah kata-kata itu hurts.. takkan aku nak nafikan??? 

Yang aku noticed.. memang payah nak jumpa manusia yang can really empathize.. or at least showing empathy.. 

Adoi.. moga pagi ini ada progress yang besar.

No comments:

Post a Comment