Monday, July 18, 2016

Coup

Apa jadik kat Turki 16 Julai baru ni aku rasa it was a self-coup.. self-orchestrated. Tapi sure ramai marah. Aku pun sebenarnya lebih suka reject that idea.. sebab aku sendiri ada soft spot toward Erdogan.

Kalaulah benar the coup itu bukan self-coup demi memperkukuhkan kedudukan Erdogan, maka aku memang sangat gembira.

Aku tidak anti-Erdogan.. aku happy bila coup itu gagal.. happy tengok a civilian government terselamat sebab kalau coup itu jadi memang record Turki sebagai pengamal demokrasi akan jadi tejejas. 

Coup adalah langkah mundur ke belakang. Tak elok untuk politik, sure buruk pula untuk ekonomi... walaupun sesuatu coup itu dilakukan atas alasan untuk selamatkan demokrasi macam jadi tahun 2006 kat Thailand.. and again 2014 untuk restore order. Mungkin tu dah sebati dalam politik Thai.. Aku.. apapun alasannya tetap tak setuju dengan military intervention dalam politics. Bahaya.

Lega betul dengar Turki nya coup gagal. Kalau berjaya.. rosak demokrasi Turki walaupun ramai kritik kata Erdogan makin autokratik. For me, nak jatuhkan rejim autokratik mesti guna jalan demokratik... atau mesti guna cara selain militari... 

Kalau beriya nak coup sekalipun.. guna kuasa rakyat.... bukan kuasa militer. 

Yang buat coup tu pangkat colonel.. middle rank. Ada member aku cakap coup failed pasal tu. Tapi aku bagitau.. throughout history of coup.. banyak yang diketuai oleh colonel dan berjaya... nah baca link Foreign Affairs ni...

http://foreignpolicy.com/2010/02/22/why-are-coups-always-led-by-colonels/

Aku sebenaunya tak tau nak coret apa kat sini.. cuma satu ni aku jumpa kat dalam buku Robert Kaplan. Putna is the Jerusalem of the Romanian People.

Satu lagi pasal Uniate according to Kaplan is Greek Catholic Church... Bila baca tu baru le aku dok sibuk google. Bolehlah paham.. tapi still.. Christendom punya realm memang susah gila mau paham.

Menda ni jadi menda besar dalam tulisan Samuel P. Huntington sebab guna dalam wacana Ukraine as a TORN COUNTRY.

Yang aku paham sekarang.. dedulu Uniate Church ini asalnya adalah Ruthenian Church yang memang sepenuhnya sebahagian daripada Eastern Orthodox. Disebabkan tekanan hebat bertahun-tahun dari Polish punya monarch yang Catholic, makanya dalam tahun 1595 maka terjadilah Union of Brest yang saksikan Ruthenian Church yang selama itu berada di bawah pentadbiran dari Constantinople berpindah ke Rome. Tapi dari sudut ritual semua masih remain Orthodox... So, sekarang aku dah lebih faham pasal Ukraine hasil daripada baca buku tentang Romania...

Ini aku baru bangun dari baring.. dah puku; 11 lebih malam. Banyak yang perlu disiapkan tapi begitulah... Aku berdoa bukak seluas-luasnya pintu rezeki untuk aku and family..  nak jadi kaya raya dengan harta yang sangat banyak.. hahahahaha

Tapi itulah.. kerjanya malas.. btw Aleksandr Solzhenitsyn cakap nations who worship youth are doomed, while those with ancestor cults last for ages...

Aku nak buat kerija.

No comments:

Post a Comment