Thursday, July 14, 2016

FM

Dalam pada duduk merasakan diri ni tak berguna, aku came across satu istilah penting yang aku tak pernah terpikir untuk google selama ini. Which is First Minister (FM). Aku tak terpikir selama ni nak check nama ketua kerajaan bagi all devolved sub-national entities of UK. Rupa-rupanya lain. Scotland, Northern Ireland, and Wales semua guna gelar FM untuk head of government.

Kenapa ye UK masih lagi tak dicategorizekan sebagai negara yang amalkan federalism? Masih lagi dipanggil sebagai a unitary state.

Tadi jumpa few words yang pada aku menarik. Ini by Tim Montgomerie commented on Theresa May punya masuk 10 Downing Street.

Ah ha.. aku jumpa a city named Batman. Kat Turkey. Adoi.. aku tak focus.. dok belek Google Maps.

Ini aku terpikir.. wajar ker guna perkataan "the people and the masses" atau "rakyat dan massa" silih ganti  sesuka hati?

Media massa.. mass-media.. mass-communication.. komunikasi massa. Hahaha.. aku teringat, zaman dulu ada majalah Dewan Pelajar.. Dewan Masyarakat.. terbit by Dewan Bahasa & Pustaka...

Alamak.. aku macam terbau harum semerbak ler.. sekarang pukul 3.01 pagi.. ah ha.. kat opis. Adoi.. progress tak banyak lagi hantu pulak yang datang.

Aku bosan.

No comments:

Post a Comment