Friday, June 24, 2016

Pedas

Aku ini hari solat Jumaat di satu Masjid dekat-dekat dengan Pedas.
Aku macam suka pulak pergi Masjid ini. Tapi khutbah di panjang lah.
These were the crowds. Aku mikir bilalah dapat travel and solat kat masjid-masjid kat negar lain macam kat Dun Huang, China misalannya. Sure menarik.
Aku lepak kat tangga. Berdiri saja.
Tempat amek air semayang lelaki kat sebelah kanan nu.
Ni kubah kat entrance depan. Ini kalau tak silap Mughal punya senibina dome dia tu.. Just general observation.. yang aku pasan kat masjid-masjid seluruh dunia.. types of dome dikuasai oleh Turkic-Byzantine punya style.. sorry eh aku tak tahu architecture nya jargons.. ini pakai ikut sedap mulut aku conceptualized. Pastu, Mughal yang asal from Indian subconti. Pastu Persian-Central Asia nye type.. Then, ada sikit kot Hijazi punya..  Later ada masa aku nak study... Maghreb tak sure ada ke tidak dome.. pastu minaret.. ada minarets pencil-shaped, ada gak letak dome. Cuma,.. ada memikir ada tak nusantara-style punya dome? Do we have our very own dome? Kita banyak sangat borrow from other regions. Mungkin yang Hijjaz Kasturi nye Umbrella roof leh dikatakan memang dari sini.. tapi tu quite modern.

No comments:

Post a Comment