Sunday, June 12, 2016

Royan ar-Rayyan

Dak Tam dan Panda dah beranak. Dak Tam beranak hari Jumaat and Panda hari Sabtu. Mereka duduk disangkar yang sama. In total ada 7 kittens. Bila cakap pasal mengandung, bunting, beranak, dan bersalin, terus aku terfikir tentang meroyan. Aku sering dituduh meroyan oleh rakan-rakan sekitar aku. Aku pulak pikir itu perkara sihat, sebab I have been expressive. Ibu hilang anak tak kira mak kucing pun meroyan. Maka pada pemandangan aku meroyan begitu related to loss. Kalu hilang atau percaya kehilangan maka individu itu mampu meroyan.

Aku buat entry spesial sempena Ramadan (jap dulu spelling Ramadhan, macam-macam hujah suatu ketika tu) ni sebab aku nak rebrand blog aku. Rebranding to reflect a new me. Not really a new me, tapi to celebrate a real me yang sebenarnya lebih tersusun, lebih kemas, dan lebih disiplin. Aku rimas gila tengok labels of entry yang terlalu banyak. Maka aku categorizedkan to only a few. Mana yang personal maka aku labelkan sebagai 'meroyan.'

So, aku pun went through la old entries. Malu gila part meroyan. Ada yang aku rasa keterlaluan tahap bangang. Keterlaluan narcissism nya. Terus aku nak delete this account which aku pernah buat. Semacam aku telah buka aib sendiri, Rasa membogelkan diri voluntarily, kalau indah tanpa seurat benang, takpe gak.. my stories.. kira di visualize kan memang hodoh, kira dilagukan.. memang bukan music to ears. Kalau bukan musik to my ears apatahlagi to yours.

Nyata sekali.. aku telah terlibat.. kalau terpalit takpe lagi.. ini terlibat dan indulge dalam sumpahan yang bukan sekedar SELF-MASS COMMUNICATION tapi gak SELF-MASS CONFESSION.. No. Lebih teruk lagi.. aku sudah tergolong dalam SELF-PUBLIC HUMILIATION.

Self-mass confession tu still acceptable.. kira macam muncul kat Oprah Winfrey Show. Yang self-public humiliation tu macam baling-baling kerusi kat JERRY SPRINGER SHOW.

Tapi aku rasa itu boleh serves as reminder. Bagitau diri aku yang aku pernah alami keterukan suatu waktu dahulu...

Aku ada option untuk privatekan this account dan keep on express aku nye rasa kat sini... Tapi apa fungsinya?

So, aku decide untuk terus publickan. Lagipun bukan aku meroyan tiap hari. Apapun aku meroyan bersebab.. aku sedang buat PhD... Tapi ada saja yang kata bukan orang buat PhD saja yang hidup sangat tertekan.. suka hati apa mau pikir.

Tak suka tak perlu baca.. sebab ini bukan Facebook or Twitter. Lain setting dan nature or ecosystem nya. Kalau meroyan kat Facebook memang semak notification. Blog, suasana lebih santai dan democratic. Kalau nak ketawakan gelagat dan kisah aku pun boleh juga, cuma aku juga dulu pernah saja ketawakan member-member yang aku rasa tak tentu fasal meroyan.. rupa-rupanya bersebab. Dulu aku gelak.. kemudian menangis.. and kini baru boleh empathize.

Yeah, kehidupan bagaikan roda... Bukan Roda Asoka, tapi kitaran kejam kehidupan. Hari ni ngumpat orang, kenapa orang itu begitu begini, siap cakap "padan muka."

Takyah tunggu lusa.. esok kita jadik sejibik macam orang yang kita judge itu... arghh tobat. Memang kisah benar (zaman 90-an KISAH BENAR ini was really a hit TV show.. Emak suka tengok.. sekarang, kisah aku boleh jadi SERIES of my very own kisah benar).

Yeah, my own experience.. seriously Allah bayar cash. Aku ngumpat orang weekend, hari Rabu aku senasib dengan individu yang aku umpati pada hari Sabtu yang lalu itu. Memang Allah bagitau aku yang HE is for real.. HE is around.. He is watching me.

Cakap pasal royan.. Rakyat pun meroyan.. Cuba tanya Bersih Movement kenapa mau meroyan di KL and not Putrajaya? Sebab KL lagi ramai spectators banding Putrajaya. Pastu kenapa nak buat kat jalan raya walhal ada Stadium Merdeka?

Terpaksa admit bahawa ada sekelumit intention of attention-seeking di sini. The best part.. negara pun boleh meroyan. Pada aku peperangan is the highest expression of meroyan.  Even being ganas.. macam muncul Al-Qaeda and Jemaah Islamiah.. diorang kata mereka itu veteran Afghan-Soviet War. So, terrorism could an expression of meroyan akibat bosan. Sepi kot life tanpa mengangkat senjata. Sama la dengan orang yang baru pencen.. sunyi dah tak kerja.. ada waktu tak tau nak wat apa.. Apa lagi, maka binalah movements yang embrace new kind of cara berkonflik.. siap guna socail media ... yeah non-traditional actor in international relations.

Kira meroyan aku acceptable... takkan aku nak meroyan style tulis diari zaman-zaman dulu kot. Tu sebab dulu aku tak pernah berjaya consistent diarying sebab tau takde audience. It is all about sharing. Bila share di sini, walau tau ia monolog, bukan dialog, tapi rasa lega bila curah di sini. Walau takat satu dua yang komen, tapi ko tau ada yang baca... So, aku decide terus publickan blog ini walau rasa sungguh malu dengan entries yang aku rasa memalukan...  For me, blogging is a part of senaman emosi. Penting supaya tidak tersalah lokasi dalam berekspresi.

Namun,.. dalam pada aku accept meroyan sebagai sebahagian dari life aku.. Aku wajar rebrand. Label meroyan tak guna lagi. Mula-mula aku nak letak CURHAT (curahan-hati). Tapi tak best kot,.. still brand itu sounds dark and gloomy. Aku perlu keluar from the darkness. Maka aku pikir XRAY which is the kependekan of EKSPRESI DIRI. Satu lagi dia macam "ambil kapak belah dada." Sound lebih optimis, lebih vibrant.

Aku pun nak rebrand nama blog.. Tuhari aku macam nak letak REST IN PEACE pastu nak guna RAISIN PEAS.. tapi aku rasa cukuplah berdouble-meaning ni. Leceh. Aku mau letak itu bukan nak doakan aku cepat mati.. tapi mau dapat rehat dan sentiasa rasa aman. Tapi bahaya begitu. Maka, aku pikir jalan terbaik ialah BEYOND PROSPERITY... tapi aku sungguh nak kekalkan beyond tu.. tapi aku cek google translate nama tu jadi 'di luar kemakmuran.' Tak boleh jugak.

Maka, aku percaya kayakingdom itu lebih sesuai.. Kaya memaparkan aku yang mau prosper.. banyak wang... sebab 'cash is king'... bukan itu saja.. aku miliki prosperity with property... Kingdom plak memaparkan bidang politik yang aku belajar, tapi tidak ceburi. Kayaking pula memaparkan aktiviti luar yang sebenarnya sangat-sangat aku suka buat. Nak memanjat, nak melompat, nak berkayak, nak menyelam, berenang.. name it.. kalau aku kaya aku nak amek lesen kapal terbang pastu fly my own private jet. Hehehe, berangan.

Maka, aku rmengconcludekan yang aku nye Royan bukan lagi meroyan.. tapi mungkin semakin menemukan ar-Rayyan. Ni aku cek meaning of ar-Rayyan ialah  'the source of irrigation' and as per Islam it also means 'a door in heaven' or 'one of the Gates of Paradise'....(aku cek Wikipedia).. AMEEEEEEN.

It is a jourtney.. a painful one sebenarnya.. cukup melelahkan.. cukup mencabar.. I would say it was from Royan to ar-Rayyan. Semoga Allah terus melimpahkan kurnia pada hambaNYA ini. Semoga rezeki semakin bertambah, hati makin lapang, makin sihat.. husnul khatimah.. apa lagi yer.. dapat mengembara ke seluruh dunia.

Apapun syukur setakat ini, Allah beri peluang pada aku untuk berbakti pada Emak dan Ayah. Pada aku itu nikmat yang paling hebat dikurniakan pada aku setakat ini. Semoga terus diberi peluang dan ruang untuk terus berbakti. Aku mahu mereka happy dan bangga dengan aku.

Seven Heaven
Sharing is caring. Two very young mommies with seven kittens.
I love this. People are so creative these days. Lawak lagi mahal dari baju manusi tu. 

No comments:

Post a Comment