Sunday, June 5, 2016

Bucharest

Itu capital city of Romania. Nama Bucharest. Perkara pertama kalau aku jejak kaki ke Bucharest.. Aku akan ajukan soalan ini pada local pertama yang aku bertemu di sana.. iaitu, Can I have some rest?

Aku rasa aku haven't been getting a real good rest untuk suatu masa yang sangat lama... sangat.. sangat.. sangat.. lama...  I am seriously tired... Aku terlalu penat... So, mungkin di Bucharest aku akan boleh rest.

What if kalu aku ke Budapest? Adakah akan terjumpa Buddha gergasi seperti di Bamiyan bila lepak kat Buda... Adakah aku akan terima treatment seperti seekor serangga perosak bila ronda-ronda di Pest?

Am I some kind of pest? Itu yang aku rasa lately.. Yeah.. no more a pet.. no more that blue-eyed... True, that very long honeymoon of mine is over. Sekarang aku rasa aku ni macam anai-anai... Good builders.. built beautiful structures yet not needed. Ye, binaan yang pada mata aku cantik tapi eye-sore to others.

Apapun, gigantic lords pun tak semestinya selamat like what had happened kat Bamiyan by the Talibans.... Mungkin jadik tiny anai-anai lebih selamat..  walauu berapa kali kena musnah rumah.. tetapi sentiasa buat comeback... So, be a termite.. kalau jadik Kermit the Frog plak cemana ek?

Cerita pasal being tiny.. Aku teringat cerita Ant-Man... Best cerita tu.. Haha.. Aku rasa aku kena balik rumah berehat. Aku dah seminggu tidak swim. Esok pun rasanya takkan swim. Badan rasa lesu, otak rasa tepu.

Khamis tuhari masa meeting with my ex-student yang begitu beriya mahu membantu aku.... Initially teruja tapi bila jumpa aku sedih.. instead rasa being uplifted.. aku rasa downgraded... Yang aku perasan, apabila kita bertemu seseorang or segerombolan orang, kita sama ada akan jadi down atau semakin bersemangat.

Begitu juga kalau interacting kat social media.. whatsapp ke FB ke.. mana-mana je lah.. sama ada makin diperkuatkan atau kita diperkecilkan. Dalam hidup aku dari kecil sampai kini, seingat aku.. aku sentiasa mahu orang yang berada dikeliling merasa bersemangat apabila berdamping dengan aku. Tak pula aku nak patahkan semangat mereka..

Tapi aku tak paham kenapa ada manusia yang suka nau nak mematahkan semangat orang lain? Aku sesungguhnya amat tidak memahami... Another thing.. kenapa orang sekitar mahu kita buat decision based on their thoughts? Aku just pelik, mereka fikir apa yang terbukti baik untuk mereka akan sesuai juga dengan diri kita?

Aku tak faham kenapa dalam dunia yang sepatutnya menghasilkan manusia yang well-informed tapi yang aku jumpa hanya manusia yang too ignorant? The worst, terlalu payah jumpa listener.. aku sentiasa bump into preacher.

Dalam hal pertemuan dengan ex student itu.. niat beliau bagus.. aku terlalu hargai.. beliau concern, beliau memberi tunjuk ajar, beliau share pemikiran tentang apa yang beliau perceive terbaik untuk aku lakukan dalam menangani perkara tersebut.. Aku rasa I've done a very good job, cuma aku fikir kalaulah aku mampu undur masa... aku pasti akan anjurkan perkara ini.. LUASKAN PEMBACAAN.

Aku hormati maklumat dan world view beliau.. tapi...

Arggghh.. Takpelah.. accept jela.. ini dunia.. lupakan saja.. mungkin saja aku yang sebenarnya tak mampu terima pandangan orang lain. Terima hakikat yang ini masa untuk aku mendengar dan bukannya masa bersyarah...

Aku patut fokus pada nawaitu yang mulia itu.. Iaitu, membantu aku yang beliau emphasizedkan berkali-kali sebagai tanda penghargaan pada aku yang penah ngajau dia...

So aku kena fokus pada nawaitu beliau berbanding contents of the conversation or the choice of words.. atau tinggi rendah intonasi. Yes, itu yang sewajarnya.

Aduh.. bila curhat barulah aku boleh bersyukur.. Alhamdulillah... Memang healthy ler memblog ni.. Mula-mula aku memang rasa negative je tadi.. lepas curah dapat rasa buruk sangka tu hilang pelan-pelan.

Back to Bucharest and Romania.. Aku selalu pikir Romanian bukan orang Rome sejati. Mereka orang Rom jadi-jadian. Even Italy pun tak namakan diri guna term yang ada nama ROME....

Romanian not truely Roman. Aku yakin mereka Latinic due to Romanization.. Romantification.. Romanticized (Kenapa romantik? Kenapa tidak melayuntik.. melantik.. arabintik.. haah kata French romantik.. kenapa tak Frenchistik.. kenapa dalam meniaga guna frenchise.. orang Perancis pandai sangat meniaga ke?)

Proses pengRoman-an itulah yang Romanized the inhabitants of present-day Romania. Siapa yang romanize or lebih tepat Latinized Romanian? Sasah le Roman Empire and later on Byzantine.

Geographical location of Romania agak pelik.. keliling semua Slavs plus Magyar.. tup-tup ada pulak sebuah bangsa yang dalam kelompok bahasa Latin kat situ.

Tapi sebenaunya tak lah pelik sangat sebab Maori and Malagasy dalam kelompok Bahasa Melayu.. Cemna leh sampai Madagascar and NZ?

The best part.. Maori tu ada scholars categorized them sebagai Causcasian race.. Menarik kan? Cemana Caucasian leh datang situ and berbahasa rumpun Melayu.. Walhal most of rumpun Melayu speakers are Mongoloid. Semua idung kembang muka pinggan... kalau ada yang muka lain tu sebab mixed in later years.. Yang Maori sejak awal begitu.. bukan result of cultural interaction.

Even aku yakin.. Turkish kat Rep of Turkey itu pun sebahagian besau kena Turkification.. sebab muka diorang too Mediterranean ler.. Patut kena Asiatic sket.. Haah.. Yang Romanian plak yang muka Asiatic tapi bahasa Mediterranean... mak aii pening..

Tapi pada aku negara.. aku rasa nak gelar diorang bangsa takleh kot.. negara yang paling mengada-ngada is MACEDONIA.. patut negara SLAV itu carik nama lain.. jangan guna nama Macedonia.. itu Greek.. Bila Greece oppose padan muka kena letak FYR of Macedonia.. FYR is Former Yugoslav Republic.. Bukan for your reference ke.. no.. salah tu..

Kalu ikut case Macedonia.. patut India leh oppose nama Indonesia.. even Pakistan and Bangladesh takde nak guna nama India-based.. Macam Pakistan leh je namakan diri Islamic Republic of India.. takde salah pun sebab nak bedakan dengan secular Indian or skg Hindu India.. tapi aku pelik kenapala Sukarno and perhaps bersama Hatta decided nama Indonesia  yang bawak maksud Indian Archipelago.. kenapa tak guna nama dari rantau sebelah sini?? Kenapa??

Yang lagi nyedihkan.. Philippines.. Pulau-Pulau Phillip.. bila la agaknya nak tukau nama??? Keterlaluan nama tu warisan kolonial.. Kena la contohi India.. even aku rasa kat India pun diorang lebih selesa dengan nama Bharat banding dengan India yang nama tu Arabic..

Satu lagi.. Cambodia.. Kemboja.. Kampuchea.. Dulu dah tukau Khmer Republic.. sekang Kemboja.. derang kata Kemboja tu Indianic.. nama tu bukan nama bunga.. itu nama kaum pendatang yang berkuasa dan kaya dari India.. diorang datang kat present day Kemboja.,. mereka orang Kambuja...

Try google ada kot.. Yang lagi sedih.. yang paling aku tak tahan is Timor Leste.. kalau benci sangat dengan Indonesia guna je lah TIMOR LOROSAE.. tak perlu kot nak guna Basa Portugis..

Perlu ke aku mikir semua ni??? Aku bosan. Aku nak jalan pergi Laos, Cambodia, and Myanmar...

Bilalah aku nak lepak kat Smyrna? Ini semua antara destinasi yang orang Melayu masih malas nak pergi... sebab tak femes nak shopping.. semoga Romania stays that way.

Ni ada satu nama yang worth googling.. William Shellabear

No comments:

Post a Comment